Ikäihmisten perhehoidon tunnettavuus Ylä-Savossa
Kauppinen, Reeta; Parviainen, Elina (2022)
Kauppinen, Reeta
Parviainen, Elina
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205118484
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205118484
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä kehitettiin ikäihmisten perhehoidon tunnettavuutta Ylä-Savon SOTE kuntayhtymän alu eella. Toimeksiantajana opinnäytetyössä oli Ylä-Savon SOTE:n Kotona asumisen tuki. Opinnäytetyö liittyi
toimeksiantajamme ikäihmisten perhehoidon kehittämisprojektiin. Perhehoidolla tarkoitetaan hoidon järjes tämistä yksityisessä perheessä, eli perhehoitajan tai hoidettavan kotona. Tässä opinnäytetyössä tarkastel laan ikäihmisten perhehoitoa. Alueelle tarvittaisiin lisää ikäihmisten perhehoitajia. Perhehoito olisi potentiaa linen, mutta vielä suhteellisen tuntematon lisä ikäihmisten palvelukenttään.
Opinnäytetyö oli kehittämispainotteinen, mutta sisälsi myös tutkimuspainotteisen työn elementtejä. Opin näytetyössä toteutettiin informatiivinen Webropol-kysely perhehoidosta kiinnostuneille. Kyselyn avulla selvi tettiin, löytyykö alueelta perhehoitajuudesta kiinnostuneita ja heitä koitettiin innostaa olemaan yhteydessä
Kotona asumisen tuen työntekijään. Kysely toimi perhehoidon markkinointivälineenä, tuoden kyselyyn vas taajille lisätietoa perhehoitajuudesta. Kyselyä mainostettiin sosiaalisen median kautta ja sen yhteydessä ja oimme myös linkkiä Perhehoitoliiton sivuille sekä tarinaa perhehoitajuudesta. Kysely oli auki noin kahden
viikon ajan.
Kyselyn suunnittelussa ja toteutuksessa tehtiin yhteistyötä Perhehoitoliiton sekä toimeksiantajan Ylä-Savon
SOTE:n kanssa. Kyselyä jaettiin toimeksiantajan, yhteistyökumppanin sekä Ylä-Savon kuntien sosiaalisessa
mediassa. Kysely lähetettiin myös Savonia-ammattikorkeakoulun, Iisalmen kampuksen viimeisen vuoden
sairaanhoitaja- ja sosionomiryhmille. Kyselyn avulla haluttiin tavoittaa niin valmistuvat, alanvaihdosta kiin nostuneet kuin myös työttömät vastaajat. Mainonnassa ja julkaisussa käytettiin somemarkkinoinnin keinoja.
Markkinoinnin ja kyselyn valmistuttua, tehtiin markkinointisuunnitelma, jota toimeksiantaja voi jatkossa hyö dyntää perhehoidon valmennuskurssia mainostaessa ja suunniteltaessa. Opinnäytetyön kautta nousseita
jatkokehittämisideoita ovat ikäihmisten perhehoitoon liittyvä opas sekä kyselyillan järjestäminen perhehoita juudesta kiinnostuneille.
toimeksiantajamme ikäihmisten perhehoidon kehittämisprojektiin. Perhehoidolla tarkoitetaan hoidon järjes tämistä yksityisessä perheessä, eli perhehoitajan tai hoidettavan kotona. Tässä opinnäytetyössä tarkastel laan ikäihmisten perhehoitoa. Alueelle tarvittaisiin lisää ikäihmisten perhehoitajia. Perhehoito olisi potentiaa linen, mutta vielä suhteellisen tuntematon lisä ikäihmisten palvelukenttään.
Opinnäytetyö oli kehittämispainotteinen, mutta sisälsi myös tutkimuspainotteisen työn elementtejä. Opin näytetyössä toteutettiin informatiivinen Webropol-kysely perhehoidosta kiinnostuneille. Kyselyn avulla selvi tettiin, löytyykö alueelta perhehoitajuudesta kiinnostuneita ja heitä koitettiin innostaa olemaan yhteydessä
Kotona asumisen tuen työntekijään. Kysely toimi perhehoidon markkinointivälineenä, tuoden kyselyyn vas taajille lisätietoa perhehoitajuudesta. Kyselyä mainostettiin sosiaalisen median kautta ja sen yhteydessä ja oimme myös linkkiä Perhehoitoliiton sivuille sekä tarinaa perhehoitajuudesta. Kysely oli auki noin kahden
viikon ajan.
Kyselyn suunnittelussa ja toteutuksessa tehtiin yhteistyötä Perhehoitoliiton sekä toimeksiantajan Ylä-Savon
SOTE:n kanssa. Kyselyä jaettiin toimeksiantajan, yhteistyökumppanin sekä Ylä-Savon kuntien sosiaalisessa
mediassa. Kysely lähetettiin myös Savonia-ammattikorkeakoulun, Iisalmen kampuksen viimeisen vuoden
sairaanhoitaja- ja sosionomiryhmille. Kyselyn avulla haluttiin tavoittaa niin valmistuvat, alanvaihdosta kiin nostuneet kuin myös työttömät vastaajat. Mainonnassa ja julkaisussa käytettiin somemarkkinoinnin keinoja.
Markkinoinnin ja kyselyn valmistuttua, tehtiin markkinointisuunnitelma, jota toimeksiantaja voi jatkossa hyö dyntää perhehoidon valmennuskurssia mainostaessa ja suunniteltaessa. Opinnäytetyön kautta nousseita
jatkokehittämisideoita ovat ikäihmisten perhehoitoon liittyvä opas sekä kyselyillan järjestäminen perhehoita juudesta kiinnostuneille.