Pohjoismainen ruokavalio : askelmerkkejä pohjoismaisen ruokavalion tunnettuuden kehittämiseksi
Niemi, Tanja (2022)
Niemi, Tanja
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205128796
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205128796
Tiivistelmä
Kuopion alueella juhlittiin European Region of Gastronomy-juhlavuosia 2020–2021, joiden yhtenä tärkeänä tavoitteena oli lisätä pohjoismaisen ruokavalion ja pohjoissavolaisten raaka-aineiden tunnettuutta. Tämän lisäksi maailma tarvitsee kipeästi konkreettisia keinoja kulutuksen hiilijalanjäljen pienentämiseksi, terveellisten elämäntapojen kohottamiseksi sekä erityisesti länsimaissa huolestuttavasti kasvavien elintapasairauksien vähentämiseksi. Pohjoismainen ruokavalio voisi olla vastuullinen ja terveyttä edistävä vaihtoehto. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa pohjoismaisen ruokavalion tunnettuutta ja tarjota askelmerkkejä sen kehittämiseksi. Opinnäytetyön kohdejoukko olivat erityisesti pohjoissavolaiset ruokaravintolat. Tämän lisäksi mietittiin, miten alan eri toimijat voisivat yhdessä edistää ruokavalion tunnettuutta ja nostaa sitä kansainvälisesti arvostettuun asemaan.
Tämä opinnäytetyö oli kehittämistutkimus pohjoismaisen ruokavalion tunnettuudesta ja ruoan valintaan vaikuttavista seikoista pohjoissavolaisen ravintolakuluttajan näkökulmasta. Opinnäytetyön toimeksiantaja oli Gastro Business ja se toteutettiin osana European Region of Gastronomy Kuopio 2020–2021 hankekokonaisuutta. Osana kehittämistutkimusta toteutettiin määrällinen kyselytutkimus neljässä Kuopion alueen ruokaravintolassa. Kyselytutkimus toimi tärkeänä osana opinnäytetyön tiedonkeruuta ravintola-asiakkaan ruoan valintaan vaikuttavien seikkojen ymmärtämisessä ja pohjoismaisen ruokavalion tunnettuuden nykytilan kartoittamisessa. Kyselytutkimuksesta saatujen tulosten sekä opinnäytetyön teoreettisen viitekehyksen pohjilta järjestettiin ideariihi, jossa mietittiin pohjoismaisen ruokavalion tunnettuuden nykytilaa ja sen kehittämistä alan asiantuntijoiden kanssa. Tämän yhdistelmän tuotoksena syntyi Tiekartta pohjoismaisen ruokavalion kehittämiseksi.
Kyselytutkimuksen tuloksissa päätöksentekoon vaikuttavista asioista esiin nousivat ruoan ja juoman laadun, hinta-laatusuhteen sekä elämän helpottamisen ja helppouden merkitys ravintolakuluttajan ruoan valinnalle. Ostopäätöksiin yleisellä tasolla vaikutti hyvinvoinnin edistäminen ja ravintolaruokaa valittaessa korostui positiivisen ruokailukokemuksen merkitys. Ravintolaruokailulta haettiin positiivista kokemusta niin laadun, seuran, sopivan hinnan, miellyttävän ravintolaympäristön ja paikallisen yrityksen tukemisen kautta. Kuluttajien käsityksissä pohjoismaista ruokavaliota kohtaan näkyi alueellisuus. Tiekartassa nostettiin esiin neljä strategista kehittämiskohdetta: ruoan ja juoman laatu, kokonaisvaltainen kestävyys, elämyksellisyys ja digitaalisuus. Kehityksen jalkauttamiseksi tarvitaan avointa kommunikaatiota ja yhteistyötä eri sektoreiden välillä. Kuopio and the province of North Savo celebrated the European Region of Gastronomy status during the years 2020–2021. One of the important goals of the anniversary was to increase the awareness of the Nordic diet and ingredients of North Savo. Furthermore, the world is in dire need of concrete measures to reduce the carbon footprint of consumption, increase healthy lifestyles and reduce the alarming increase in lifestyle diseases, especially in the western world. The Nordic diet could be a responsible and health-promoting option. The purpose of this thesis was to map the awareness of the Nordic diet and provide steps for its development. The target group of the thesis were restaurants especially in North Savo. In addition, the thesis pondered how the various players in the industry could work together to promote the awareness of the Nordic diet and to develop it to an internationally respected level.
This thesis was a design research about the awareness of the Nordic diet and the factors influencing food choice from the perspective of a restaurant consumer in North Savo. The partner of the thesis was Gastro Business, and the thesis was implemented as part of the European Region of Gastronomy Kuopio 2020–2021 project entity. As part of the design research, a quantitative survey was conducted in four restaurants in the Kuopio area. The survey research served as an important part of the data collection of the thesis in understanding the factors influencing the restaurant customer's food choices and in mapping the current state of the awareness of the Nordic diet. Based on the results of the survey and the theoretical framework of the thesis, a brainstorming session was organized with experts in the field to discuss the current state of the awareness of the Nordic diet and its development. The result of this combination was the Roadmap for the Development of the Nordic diet.
When asked about the factors influencing consumer food choices, the results of the survey highlighted the importance of food and drink quality, the relation of price to the quality as well as making one’s life easier. In general, the respondents purchasing decisions were influenced by the promotion of well-being. When choosing restaurant food, the importance of a positive dining experience was emphasized. The respondents sought a positive experience in restaurant dining through the quality, company, a suitable price, a pleasant restaurant environment, and support of local businesses. Regionality gave an inevitable tone to the consumers' perceptions of the Nordic diet. Had the same study been conducted elsewhere in Finland, the results would have most likely been different. The roadmap highlighted four strategic areas for development: food and drink quality, overall sustainability, experientiality, and digitalization. The implementation of the development requires open communication and cooperation between different sectors.
Tämä opinnäytetyö oli kehittämistutkimus pohjoismaisen ruokavalion tunnettuudesta ja ruoan valintaan vaikuttavista seikoista pohjoissavolaisen ravintolakuluttajan näkökulmasta. Opinnäytetyön toimeksiantaja oli Gastro Business ja se toteutettiin osana European Region of Gastronomy Kuopio 2020–2021 hankekokonaisuutta. Osana kehittämistutkimusta toteutettiin määrällinen kyselytutkimus neljässä Kuopion alueen ruokaravintolassa. Kyselytutkimus toimi tärkeänä osana opinnäytetyön tiedonkeruuta ravintola-asiakkaan ruoan valintaan vaikuttavien seikkojen ymmärtämisessä ja pohjoismaisen ruokavalion tunnettuuden nykytilan kartoittamisessa. Kyselytutkimuksesta saatujen tulosten sekä opinnäytetyön teoreettisen viitekehyksen pohjilta järjestettiin ideariihi, jossa mietittiin pohjoismaisen ruokavalion tunnettuuden nykytilaa ja sen kehittämistä alan asiantuntijoiden kanssa. Tämän yhdistelmän tuotoksena syntyi Tiekartta pohjoismaisen ruokavalion kehittämiseksi.
Kyselytutkimuksen tuloksissa päätöksentekoon vaikuttavista asioista esiin nousivat ruoan ja juoman laadun, hinta-laatusuhteen sekä elämän helpottamisen ja helppouden merkitys ravintolakuluttajan ruoan valinnalle. Ostopäätöksiin yleisellä tasolla vaikutti hyvinvoinnin edistäminen ja ravintolaruokaa valittaessa korostui positiivisen ruokailukokemuksen merkitys. Ravintolaruokailulta haettiin positiivista kokemusta niin laadun, seuran, sopivan hinnan, miellyttävän ravintolaympäristön ja paikallisen yrityksen tukemisen kautta. Kuluttajien käsityksissä pohjoismaista ruokavaliota kohtaan näkyi alueellisuus. Tiekartassa nostettiin esiin neljä strategista kehittämiskohdetta: ruoan ja juoman laatu, kokonaisvaltainen kestävyys, elämyksellisyys ja digitaalisuus. Kehityksen jalkauttamiseksi tarvitaan avointa kommunikaatiota ja yhteistyötä eri sektoreiden välillä.
This thesis was a design research about the awareness of the Nordic diet and the factors influencing food choice from the perspective of a restaurant consumer in North Savo. The partner of the thesis was Gastro Business, and the thesis was implemented as part of the European Region of Gastronomy Kuopio 2020–2021 project entity. As part of the design research, a quantitative survey was conducted in four restaurants in the Kuopio area. The survey research served as an important part of the data collection of the thesis in understanding the factors influencing the restaurant customer's food choices and in mapping the current state of the awareness of the Nordic diet. Based on the results of the survey and the theoretical framework of the thesis, a brainstorming session was organized with experts in the field to discuss the current state of the awareness of the Nordic diet and its development. The result of this combination was the Roadmap for the Development of the Nordic diet.
When asked about the factors influencing consumer food choices, the results of the survey highlighted the importance of food and drink quality, the relation of price to the quality as well as making one’s life easier. In general, the respondents purchasing decisions were influenced by the promotion of well-being. When choosing restaurant food, the importance of a positive dining experience was emphasized. The respondents sought a positive experience in restaurant dining through the quality, company, a suitable price, a pleasant restaurant environment, and support of local businesses. Regionality gave an inevitable tone to the consumers' perceptions of the Nordic diet. Had the same study been conducted elsewhere in Finland, the results would have most likely been different. The roadmap highlighted four strategic areas for development: food and drink quality, overall sustainability, experientiality, and digitalization. The implementation of the development requires open communication and cooperation between different sectors.