Sähkö- ja automaatioalan perustutkinnon ensimmäisen vuoden sisältö ja opetusmenetelmät
Porokari, Pertti (2022)
Porokari, Pertti
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205128786
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205128786
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli avata toisen asteen ammatillisen sähkö- ja automaatioalan perustutkinnon ensimmäisen vuoden opetuksen sisältö ja opetusmenetelmät oppilaitostasolla Vantaan ammattiopisto Variassa. Oppilaitoksen Myyrmäen toimipisteessä aloittaa vuosittain kolme luokkaa, joita opettaa kolme opettajaa. Tavoitteena on, että opetus olisi hyvin saman sisältöistä kaikilla kolmella luokalla ja opetusmenetelmät yhteneviä.
Tämä opinnäytetyö toteutettiin tutkimuksellisena opetuksen kehitystyönä, jonka tarkoituksena oli tutkia ja selvittää, sekä kirjata mahdollisimman tarkasti eperusteiden ammattitaitovaatimusten sisältö käytännössä ja millä opetusmenetelmillä taidot opiskelijoille opetetaan. Kehitystyön tutkimuksellisena lähestymistapana käytettiin tapaustutkimusta ja aineistona opintopolun eperusteiden sisältöjä, sekä haastatteluja.
Työn tietoperustassa käsitellään ammatillisen toisen asteen tutkinnon rakennetta sähkö- ja automaatioalalla, sekä tutkinnon suorittamista ja opintojen etenemistä.
Opiskelijat tulevat pääsääntöisesti opiskelemaan suoraan peruskoulusta ja heidän käsityksensä sähköalasta tai ylipäätään tekniikasta on hyvin hataraa, joten heidän motivaationsa säilyminen sähköalalle vaatii opiskelujen alussa erityistä panostusta. Opetuksen yhtenäisen materiaalin tuottaminen on erityisen tärkeässä roolissa opiskelun ensimmäisenä vuonna.
Tämä opinnäytetyö toteutettiin tutkimuksellisena opetuksen kehitystyönä, jonka tarkoituksena oli tutkia ja selvittää, sekä kirjata mahdollisimman tarkasti eperusteiden ammattitaitovaatimusten sisältö käytännössä ja millä opetusmenetelmillä taidot opiskelijoille opetetaan. Kehitystyön tutkimuksellisena lähestymistapana käytettiin tapaustutkimusta ja aineistona opintopolun eperusteiden sisältöjä, sekä haastatteluja.
Työn tietoperustassa käsitellään ammatillisen toisen asteen tutkinnon rakennetta sähkö- ja automaatioalalla, sekä tutkinnon suorittamista ja opintojen etenemistä.
Opiskelijat tulevat pääsääntöisesti opiskelemaan suoraan peruskoulusta ja heidän käsityksensä sähköalasta tai ylipäätään tekniikasta on hyvin hataraa, joten heidän motivaationsa säilyminen sähköalalle vaatii opiskelujen alussa erityistä panostusta. Opetuksen yhtenäisen materiaalin tuottaminen on erityisen tärkeässä roolissa opiskelun ensimmäisenä vuonna.