Rautakaupan LVI-tuotemyynnin kehittämissuunnitelma
Siironen, Niina (2022)
Siironen, Niina
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205128814
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205128814
Tiivistelmä
Opinnäytetyö laadittiin Keskoon kuuluvalle rautakaupalle, ja siinä luotiin yritykselle kaupan LVI-tuotevalikoiman kehityssuunnitelma. Kehityssuunnitelma pohjautui SWOT-analyysiin. Analyysin avulla tunnistetaan yrityksen vahvuudet, heikkoudet, mahdollisuudet ja uhat ja näiden pohjalta määritetään kehitystä vaativat osa-alueet.
SWOT-analyysin pohjaksi tehtiin kenttätyötä kohdeyrityksessä. Kenttätyö sisälsi haastatteluja niin henkilökunnan kuin asiakkaiden kanssa sekä tutustumista kohdeympäristöön.
Kenttätyö antoi näkemyksiä siitä, miten LVI-tuotepuolta voitaisiin kehittää asiakkaan ja ammatti-laisen näkökulmasta. Lisäksi haastattelut ammattiasiakkaiden kanssa antoivat hyviä näkemyksiä ja vinkkejä, kuinka toimintaa voitaisiin parantaa. Toimeksiantajan haastattelun perusteella suurimmat ongelmat liittyivät alhaiseen LVI-puolen myyntiin sekä henkilökunnan lisäkoulutukseen ja tuotevalikoimaan. Näitä ongelmia lähdettiin ratkomaan opinnäytetyössä.
Opinnäytetyön pohjalta laadittiin yritykselle LVI-tuotevalikoiman kehittämissuunnitelma, jonka pohjalta yritys voi pyrkiä nostamaan LVI-tuotepuolen myyntiään. Kehityssuunnitelma pitää sisällään muun muassa sen, kuinka myyntiä tulisi kasvattaa. Näitä keinoja ovat mm. palkkakannusteet, myyntikilpailut, tuotteiden esillepano, työhyvinvoinnin ylläpito ja henkilökunnan lisäkoulutusmahdollisuuksien järjestäminen.
SWOT-analyysin pohjaksi tehtiin kenttätyötä kohdeyrityksessä. Kenttätyö sisälsi haastatteluja niin henkilökunnan kuin asiakkaiden kanssa sekä tutustumista kohdeympäristöön.
Kenttätyö antoi näkemyksiä siitä, miten LVI-tuotepuolta voitaisiin kehittää asiakkaan ja ammatti-laisen näkökulmasta. Lisäksi haastattelut ammattiasiakkaiden kanssa antoivat hyviä näkemyksiä ja vinkkejä, kuinka toimintaa voitaisiin parantaa. Toimeksiantajan haastattelun perusteella suurimmat ongelmat liittyivät alhaiseen LVI-puolen myyntiin sekä henkilökunnan lisäkoulutukseen ja tuotevalikoimaan. Näitä ongelmia lähdettiin ratkomaan opinnäytetyössä.
Opinnäytetyön pohjalta laadittiin yritykselle LVI-tuotevalikoiman kehittämissuunnitelma, jonka pohjalta yritys voi pyrkiä nostamaan LVI-tuotepuolen myyntiään. Kehityssuunnitelma pitää sisällään muun muassa sen, kuinka myyntiä tulisi kasvattaa. Näitä keinoja ovat mm. palkkakannusteet, myyntikilpailut, tuotteiden esillepano, työhyvinvoinnin ylläpito ja henkilökunnan lisäkoulutusmahdollisuuksien järjestäminen.