Kulttuuritoiminnan kehittäminen Villa Bredassa
Backman, Johanna; Paakala, Terhi (2022)
Backman, Johanna
Paakala, Terhi
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205128863
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205128863
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä keskiössä on ikääntyneiden oman äänen kuuleminen ja kulttuuritoiminnan tärkeys ihmiselle iästä riippumatta. Oikeus kulttuuritoimintaan kuuluu kaikille. Halusimme selvittää, minkälaista kulttuuritoimintaa ikääntyvät toivovat järjestettäväksi palvelukeskuksessa. Tavoitteemme oli kuulla ikääntyneiden omia toiveita heille tarjottavaan kulttuuritoimintaan liittyen. Järjestimme kaksi keskustelutilaisuutta Kauniaisten Villa Bredassa, toisen ryhmäkodin asukkaille ja toisen palvelukeskuksen asiakkaille.
Keskustelutilaisuuksien järjestämisessä hyödynsimme Oppimiskahvila-menetelmää, jossa keskiössä ovat ihmisten välinen vuorovaikutus, yhteiskeskustelu ja yhteisöllisyys. Tilaisuuksissa keräsimme asukkaiden ja asiakkaiden toiveita kulttuuritoiminnalle hyödyntäen toivelistatekniikkaa, joka keskittyy toiveisiin ilman niille asetettuja rajoitteita tai esteitä. Keskustelutilaisuuksiin osallistuville esitetyt kysymykset liittyivät ainoastaan järjestettävän kulttuuritoiminnan laatuun.
Tilaisuuksissa toteutui yhteistä keskustelua sekä kaikille osallistujille mahdollisuus kertoa toiveensa ja kysyä myös toiveensa kertovalta tarkentavia kysymyksiä. Toiveiden kirjaamisessa vältyimme tekemästä olettamuksia tai virhetulkintoja, jos vastauksissa oli tulkinnan varaa. Laadimme raportin, johon kirjasimme asukkaiden ja asiakkaiden alkuperäiset toiveet. Kaikilla keskusteluun osallistuneilla oli yhdenvertainen mahdollisuus osallistumiseen. Olimme riippumattomia keskustelutilaisuuksien järjestäjinä, ilman omakohtaisia ennakkotietoja tai kokemuksia aiemmin Villa Bredassa järjestetystä toiminnasta, ja se osaltaan rohkaisi keskustelun osallistujia aktiivisuuteen ja avoimuuteen.
Opinnäytetyön tuloksena laadimme raportin, joka sisältää toivelistan ja hyviä käytänteitä keskustelutilaisuuksien uudelleen järjestämiseen. Olemme laatineet raportin opinnäytetyön liitteeksi. Raportti on jaettu Kauniaisten kaupungille ja on hyödynnettävissä kulttuuritoiminnan suunnittelussa sekä järjestämisessä.
Keskustelutilaisuuksien järjestämisessä hyödynsimme Oppimiskahvila-menetelmää, jossa keskiössä ovat ihmisten välinen vuorovaikutus, yhteiskeskustelu ja yhteisöllisyys. Tilaisuuksissa keräsimme asukkaiden ja asiakkaiden toiveita kulttuuritoiminnalle hyödyntäen toivelistatekniikkaa, joka keskittyy toiveisiin ilman niille asetettuja rajoitteita tai esteitä. Keskustelutilaisuuksiin osallistuville esitetyt kysymykset liittyivät ainoastaan järjestettävän kulttuuritoiminnan laatuun.
Tilaisuuksissa toteutui yhteistä keskustelua sekä kaikille osallistujille mahdollisuus kertoa toiveensa ja kysyä myös toiveensa kertovalta tarkentavia kysymyksiä. Toiveiden kirjaamisessa vältyimme tekemästä olettamuksia tai virhetulkintoja, jos vastauksissa oli tulkinnan varaa. Laadimme raportin, johon kirjasimme asukkaiden ja asiakkaiden alkuperäiset toiveet. Kaikilla keskusteluun osallistuneilla oli yhdenvertainen mahdollisuus osallistumiseen. Olimme riippumattomia keskustelutilaisuuksien järjestäjinä, ilman omakohtaisia ennakkotietoja tai kokemuksia aiemmin Villa Bredassa järjestetystä toiminnasta, ja se osaltaan rohkaisi keskustelun osallistujia aktiivisuuteen ja avoimuuteen.
Opinnäytetyön tuloksena laadimme raportin, joka sisältää toivelistan ja hyviä käytänteitä keskustelutilaisuuksien uudelleen järjestämiseen. Olemme laatineet raportin opinnäytetyön liitteeksi. Raportti on jaettu Kauniaisten kaupungille ja on hyödynnettävissä kulttuuritoiminnan suunnittelussa sekä järjestämisessä.
