Pelipalvelimen valvontajärjestelmä GSX
Kirves, Valtteri (2022)
Kirves, Valtteri
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205118573
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205118573
Tiivistelmä
Insinöörityössä toteutettiin web-taustapalveluohjelma, joka tarjoaa toiminnallisuuden Medal of Honor: Spearhead -pelipalvelimien valvontaa varten. Ohjelma suunniteltiin pelille luodun GSX-valvontajärjestelmän uuden version keskeiseksi osaksi. Ohjelman vaatimuksiin kuuluivat käyttäjätunnusten roolipohjainen oikeuksien hallinta sekä monipuolinen sääntölistajärjestelmä, jolla pelipalvelimen valvojat voivat tehokkaasti estää ei-toivottujen pelaajien pääsyn palvelimelle. Tämän lisäksi palvelun tuli sisältää pelaajien pistetilastojen tallentaminen sekä toimintatapa uniikin pelaajanimimerkin varaamiselle.
Web-taustapalveluohjelman toteutuksessa hyödynnettiin NestJS-ohjelmistokehystä ja perehdyttiin sen suosimiin käytänteisiin. Ohjelman rakenne jaettiin neljään moduuliin, jotka hyödyntävät toistensa toiminnallisuutta ilman molemminpuolisia riippuvuussuhteita. Ohjelmaa toteuttaessa käytettiin suunnittelumalleja, jotka helpottaisivat koodin ylläpitotyötä tulevaisuudessa.
Insinöörityössä käsitellään Medal of Honor: Spearhead -pelipalvelimen valvontaan liittyviä käyttötapauksia ja esitetään niitä varten web-taustapalveluohjelmaan toteutetut toiminnallisuudet. Työssä tuodaan esille toteutuksen aikana vastaan tulleet haasteet sekä niihin löydetyt ratkaisut. Lopputuloksena saatiin toimiva kokonaisuus, joka luo puitteet valvontajärjestelmän käyttöliittymän luonnille.
Web-taustapalveluohjelman toteutuksessa hyödynnettiin NestJS-ohjelmistokehystä ja perehdyttiin sen suosimiin käytänteisiin. Ohjelman rakenne jaettiin neljään moduuliin, jotka hyödyntävät toistensa toiminnallisuutta ilman molemminpuolisia riippuvuussuhteita. Ohjelmaa toteuttaessa käytettiin suunnittelumalleja, jotka helpottaisivat koodin ylläpitotyötä tulevaisuudessa.
Insinöörityössä käsitellään Medal of Honor: Spearhead -pelipalvelimen valvontaan liittyviä käyttötapauksia ja esitetään niitä varten web-taustapalveluohjelmaan toteutetut toiminnallisuudet. Työssä tuodaan esille toteutuksen aikana vastaan tulleet haasteet sekä niihin löydetyt ratkaisut. Lopputuloksena saatiin toimiva kokonaisuus, joka luo puitteet valvontajärjestelmän käyttöliittymän luonnille.