Positiivinen Pedagogiikka apuna nuorten kanssa työskenteleville
Heikkilä, Sami; Tiainen, Katri (2022)
Heikkilä, Sami
Tiainen, Katri
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205128945
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205128945
Tiivistelmä
Olemme kiinnostuneita ja pidämme tärkeänä nuoren vahvuusperusteista oppimista sekä täten nuoren vahvuuksien löytämistä ja niiden tukemista osana heidän kasvatustaan. Opinnäytetyömme tavoitteeksi muodostuikin tutkia, minkälaisia mahdollisuuksia positiivinen pedagogiikka tähän tarjoaa, minkälaisia johtopäätöksiä eri tutkimuksissa on jo löydetty ja miten kasvattajat käytännössä tätä pystyvät hyödyntämään.
Etenkin nuorten kanssa toimiva liikunnanohjaajaon kasvattaja ja mahdollistaja, jolloin positiivinen pedagogiikkaolisi tärkeä jalkauttaa hänen pedagogisiin toimintamalleihinsa ja tavoitteisiin jo alkuvaiheessa. Positiivisen pedagogiikan tulisi olla tärkeässä osassa hänen työtänsä, koska se tarjoaa onnistuessaan motivoivan oppimisympäristön ja ehkäisee nuorten syrjäytymistä, sekä vaikuttaa myös kasvattajan itsensä työssä jaksamiseen positiivisesti.
Työmme on käytännössä kuvailevana kirjallisuuskatsaus. Tutkimusmenetelmäksi valikoitui kvalitatiivinen tutkimus. Keskeisenä osana kirjallisuus sekä tuotetut tutkimukset. Tutkimuksemme on myös keskittynyt nuoruudesta tarkalleen ottaen yläkouluikäisiin.
Kasvattajien yhtenä ensisijaisena tavoitteena on nuoren kehityksen tukeminen ja positiivinen pedagogiikka antaa mahdollisuuksia luoda onnistumisen kokemuksia ja menestymistä muillakin osa-alueilla kuin koulussa arvioituihin akateemisiin ja käyttäytymiseen perustuviin arvioihin. Positiivinen pedagogiikka tukee oppimista kuitenkin myös akateemisella puolella ja on katsottu myös vaikuttavan nuoren käyttäytymiseen positiivisesti. Positiivinen pedagogiikka tukisi myös ajatusta ja tavoitetta, ettei yksikään nuori lopettaisi tai lähtisi harrastustoimesta tai yläkoulusta ajatellen, ettei hän ole missään hyvä.
Kyseessä on kuitenkin kohtuullisen tuore tutkimusala eikä näin ollen pitkältä ajalta olevia kriittisiä tutkimuksia ole saatavilla. Opinnäytetyömme kuitenkin todistaa kiistatta, että positiivisen pedagogiikan käytöstä on enemmän hyötyä kuin haittaa nuorten kanssa työskenteleville. Tätä väitettä tukemaan haastattelimme yläkouluikäisten kanssa toimivia opettajia, joilla on kokemuksia positiivisen pedagogiikan käytöstä.
Etenkin nuorten kanssa toimiva liikunnanohjaajaon kasvattaja ja mahdollistaja, jolloin positiivinen pedagogiikkaolisi tärkeä jalkauttaa hänen pedagogisiin toimintamalleihinsa ja tavoitteisiin jo alkuvaiheessa. Positiivisen pedagogiikan tulisi olla tärkeässä osassa hänen työtänsä, koska se tarjoaa onnistuessaan motivoivan oppimisympäristön ja ehkäisee nuorten syrjäytymistä, sekä vaikuttaa myös kasvattajan itsensä työssä jaksamiseen positiivisesti.
Työmme on käytännössä kuvailevana kirjallisuuskatsaus. Tutkimusmenetelmäksi valikoitui kvalitatiivinen tutkimus. Keskeisenä osana kirjallisuus sekä tuotetut tutkimukset. Tutkimuksemme on myös keskittynyt nuoruudesta tarkalleen ottaen yläkouluikäisiin.
Kasvattajien yhtenä ensisijaisena tavoitteena on nuoren kehityksen tukeminen ja positiivinen pedagogiikka antaa mahdollisuuksia luoda onnistumisen kokemuksia ja menestymistä muillakin osa-alueilla kuin koulussa arvioituihin akateemisiin ja käyttäytymiseen perustuviin arvioihin. Positiivinen pedagogiikka tukee oppimista kuitenkin myös akateemisella puolella ja on katsottu myös vaikuttavan nuoren käyttäytymiseen positiivisesti. Positiivinen pedagogiikka tukisi myös ajatusta ja tavoitetta, ettei yksikään nuori lopettaisi tai lähtisi harrastustoimesta tai yläkoulusta ajatellen, ettei hän ole missään hyvä.
Kyseessä on kuitenkin kohtuullisen tuore tutkimusala eikä näin ollen pitkältä ajalta olevia kriittisiä tutkimuksia ole saatavilla. Opinnäytetyömme kuitenkin todistaa kiistatta, että positiivisen pedagogiikan käytöstä on enemmän hyötyä kuin haittaa nuorten kanssa työskenteleville. Tätä väitettä tukemaan haastattelimme yläkouluikäisten kanssa toimivia opettajia, joilla on kokemuksia positiivisen pedagogiikan käytöstä.