LVI-tukkuliikkeen verkkokaupan kehittämistutkimus
Ryyti, Niko (2022)
Ryyti, Niko
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205128997
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205128997
Tiivistelmä
Verkossa tapahtuva myynti on merkittävä osa modernin LVI-tukkuliikkeen liikevaihtoa. Opinnäytetyön tavoite oli kehittää LVI-tukkuliikkeen verkkokauppaa eri alustoilla keskittyen etenkin tukkuliikkeen mobiilisovellukseen. Opinnäytetyössä tutkittiin, mitkä tekijät vaikuttavat ostopaikan valintaan verkossa sekä millaisia ominaisuuksia asiakkaat odottavat verkkokaupalta.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kysely- ja haastattelututkimusta. Tutkimukset toteutettiin kvantitatiivisen ja kvalitatiivisen tutkimuksen hybridiversiona, sillä sopivasti yhdistelemällä näitä menetelmiä saatiin tutkimuksen kannalta mahdollisimman hyödyllisiä vastauksia. Kysely suoritettiin verkossa Webropol-alustalla ja tätä seurasi haastattelut puhelimitse. Haastattelun tyylinä oli puolistrukturoitu teemahaastattelu. Haastattelun avulla tutkimukseen saatiin laajuutta ja voitiin tarkentaa vastaajan ajatusmaailmaa, sillä joskus pelkkä kyselytutkimus voi väärentää vastauksia.
Eri LVI-tukkuliikkeiden verkkokaupoilla ja alustasaatavuuksilla oli tutkimusten mukaan suuria eroja, ja täten joillain tukuilla on paljon enemmän kehitettävää kuin toisilla. Asiakkaat kokevat mobiilisovelluksen tarpeellisena, ja sen tulisi sisältää samat ominaisuudet verkkokaupan kanssa, kuitenkin siten, että sovelluksen käyttäminen on ennen kaikkea helppoa ja yksinkertaista.
Havaittiin että moni urakoitsija kertoi saavansa halvimman hinnan kysymällä tarjouksen projektikohtaisesti omalta vastuumyyjältään. Tukkujen tulisi mainostaa verkkokaupan ja organisaatioiden välisen tiedonsiirron kautta tehtävien tilausten etuja paremmin, kuten halvinta hintaa tilausmenetelmäalennuksen vuoksi, jotta urakoitsijat vaihtaisivat vakiintuneita tilausmenetelmiään. Tutkimusta tehtäessä kävi hyvin ilmi sukupolvien väliset erot erilaisten digitaalisten tilausmenetelmien käytössä ja kiinnostuksessa niitä kohtaan. Yleisesti ottaen mitä nuorempi vastaaja oli, sitä kiinnostuneempi hän oli tekemään hankintoja verkkokanavien kautta.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kysely- ja haastattelututkimusta. Tutkimukset toteutettiin kvantitatiivisen ja kvalitatiivisen tutkimuksen hybridiversiona, sillä sopivasti yhdistelemällä näitä menetelmiä saatiin tutkimuksen kannalta mahdollisimman hyödyllisiä vastauksia. Kysely suoritettiin verkossa Webropol-alustalla ja tätä seurasi haastattelut puhelimitse. Haastattelun tyylinä oli puolistrukturoitu teemahaastattelu. Haastattelun avulla tutkimukseen saatiin laajuutta ja voitiin tarkentaa vastaajan ajatusmaailmaa, sillä joskus pelkkä kyselytutkimus voi väärentää vastauksia.
Eri LVI-tukkuliikkeiden verkkokaupoilla ja alustasaatavuuksilla oli tutkimusten mukaan suuria eroja, ja täten joillain tukuilla on paljon enemmän kehitettävää kuin toisilla. Asiakkaat kokevat mobiilisovelluksen tarpeellisena, ja sen tulisi sisältää samat ominaisuudet verkkokaupan kanssa, kuitenkin siten, että sovelluksen käyttäminen on ennen kaikkea helppoa ja yksinkertaista.
Havaittiin että moni urakoitsija kertoi saavansa halvimman hinnan kysymällä tarjouksen projektikohtaisesti omalta vastuumyyjältään. Tukkujen tulisi mainostaa verkkokaupan ja organisaatioiden välisen tiedonsiirron kautta tehtävien tilausten etuja paremmin, kuten halvinta hintaa tilausmenetelmäalennuksen vuoksi, jotta urakoitsijat vaihtaisivat vakiintuneita tilausmenetelmiään. Tutkimusta tehtäessä kävi hyvin ilmi sukupolvien väliset erot erilaisten digitaalisten tilausmenetelmien käytössä ja kiinnostuksessa niitä kohtaan. Yleisesti ottaen mitä nuorempi vastaaja oli, sitä kiinnostuneempi hän oli tekemään hankintoja verkkokanavien kautta.