Markkinoinnin automaation parhaat käytännöt B2C-verkkokaupassa
Aarnio, Saara (2022)
Aarnio, Saara
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205139114
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205139114
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee markkinoinnin automaation rakentamista kuluttajille suunnattuun verkkokauppaan, markkinoinnin automaation tehokkuuden seurantaa ja testaamista sekä asiakaskokemuksen kehittämistä palvelumuotoilun keinoin. Opinnäytetyön tavoitteena on rakentaa verkkokauppaan markkinoinnin perusautomaatiot sekä suunnitelmallinen markkinoinnin automaation kokonaisuus valitulle asiakassegmentille. Lisäksi laaditaan tärkeimmät seurattavat mittarit, jotka kuvaavat markkinoinnin automaation tehokkuutta ja tutkitaan vaikuttaako markkinoinnin automaatio asiakassuhteen säilyttämiseen ja kasvattamiseen. Tarkastelun pohjalta luodaan B2C-verkkokaupan markkinoinnin automaatiossa yleisesti hyödynnettävät parhaat käytännöt, jotka pohjautuvat tässä kehittämistyössä rakennettuun markkinoinnin automaation kokonaisuuteen, sen testaamiseen ja seurantaan. Opinnäytetyön tutkimusmenetelmänä käytetään palvelumuotoilua.
Markkinoinnin automaatio on ajankohtainen markkinointiteknologia, jonka avulla yritykset tavoittelevat muun muassa kilpailuetua suhteessa muihin toimijoihin, asiakaskeskeisempää liiketoimintaa sekä korkeampaa liikevoittoa. Verkkokauppa on Suomessa alati kasvava kaupan ala, mutta verkkokaupan markkinoinnin automaatiota on tutkittu vain vähän. Opinnäytetyön toimeksiantajayrityksenä toimii Hyvinvoinnin Tavaratalo Oy, joka on yksi Suomen suurimmista hyvinvointialan verkkokaupoista.
Opinnäytetyössä onnistuttiin rakentamaan suunnitelmallinen markkinoinnin automaation kokonaisuus valitulle asiakassegmentille sekä verkkokaupan muille asiakkaille. Lisäksi onnistuttiin laatimaan mittarit, joiden avulla markkinoinnin automaation tuottamaa myynnin kehitystä voidaan mitata, sekä mittarit, joiden avulla asiakassuhteen säilyttämistä ja kasvattamista voidaan seurata. Kehittämistyön tulosten pohjalta onnistuttiin myös koostamaan B2C-verkkokaupan markkinoinnin automaatiossa yleisesti hyödynnettävät parhaat käytännöt.
Tulosten pohjalta todettiin, että markkinoinnin automaatio tarjoaa verkkokaupan liiketoimintaa tukevia mahdollisuuksia myynnin kasvattamisen ja asiakkaiden sitoutumisen kautta. Työssä saavutetut tulokset antavat mahdollisuuden markkinoinnin automaation jatkokehittämiselle ja -tutkimukselle.
Markkinoinnin automaatio on ajankohtainen markkinointiteknologia, jonka avulla yritykset tavoittelevat muun muassa kilpailuetua suhteessa muihin toimijoihin, asiakaskeskeisempää liiketoimintaa sekä korkeampaa liikevoittoa. Verkkokauppa on Suomessa alati kasvava kaupan ala, mutta verkkokaupan markkinoinnin automaatiota on tutkittu vain vähän. Opinnäytetyön toimeksiantajayrityksenä toimii Hyvinvoinnin Tavaratalo Oy, joka on yksi Suomen suurimmista hyvinvointialan verkkokaupoista.
Opinnäytetyössä onnistuttiin rakentamaan suunnitelmallinen markkinoinnin automaation kokonaisuus valitulle asiakassegmentille sekä verkkokaupan muille asiakkaille. Lisäksi onnistuttiin laatimaan mittarit, joiden avulla markkinoinnin automaation tuottamaa myynnin kehitystä voidaan mitata, sekä mittarit, joiden avulla asiakassuhteen säilyttämistä ja kasvattamista voidaan seurata. Kehittämistyön tulosten pohjalta onnistuttiin myös koostamaan B2C-verkkokaupan markkinoinnin automaatiossa yleisesti hyödynnettävät parhaat käytännöt.
Tulosten pohjalta todettiin, että markkinoinnin automaatio tarjoaa verkkokaupan liiketoimintaa tukevia mahdollisuuksia myynnin kasvattamisen ja asiakkaiden sitoutumisen kautta. Työssä saavutetut tulokset antavat mahdollisuuden markkinoinnin automaation jatkokehittämiselle ja -tutkimukselle.