Ajoharjoitteluradan kartoitusilmakuvaus talviolosuhteissa
Koivula, Jukka (2022)
Koivula, Jukka
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205139126
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205139126
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää lumipeitteen vaikutusta fotogrammetrisesti tuotetun ilmakuvausaineiston käyttökelpoisuuteen, kylmän sään vaikutusta kuvaukseen käytettävän lennokin toiminta-aikaan sekä ilmailusäädöksiä. Lisäksi tarkoitus oli selvittää ilmailusäädöksiä, joita tällä hetkellä droneoperaatiota suorittaessa tulee ottaa huomioon.
Kartoitusilmakuvaus lennokilla on yleisesti maanmittausalalla käytössä oleva kustannustehokas kartoitusmenetelmä. Talviolosuhteet luovat kuitenkin omat haasteensa lumen, pakkasen, valon puutteen sekä lennokin liikkeen kohtaaman kylmän ilmavirran vuoksi. Ajoharjoittelurata muodostaa hyvät puitteet kartoitusilmakuvauksen talvikäyttömahdollisuuksien tutkimiseen aurattujen ajoratojen, korkeusvaihtelujen ja ratojen ympärillä olevan lumipeitteisen metsäalueen puolesta.
Kuvauslento suoritettiin Lapland Driving -yhtiön Rovaniemi Driving Center -ratakeskuksessa MittausGroup Oy:n kalustolla. Lopputuotteina kuvista prosessoitiin tiheä värjätty pistepilvi, ortomosaiikki ja fotogrammetriaohjelmiston tuottama raportti kameran kalibrointitiedoista ja aineiston tarkkuudesta sekä korkeusmalli (DTM), pintamalli (DSM) ja kuvaindeksi. Talviolosuhteiden vaikutus lopputuotteiden laatuun oli odotetun kaltainen, joten niiden hyödyntäminen esimerkiksi rataprofiilin tai 3D-mallin tekemiseen ilman maassa suoritettavia täydennysmittauksia ei ole järkevää.
Kartoitusilmakuvaus lennokilla on yleisesti maanmittausalalla käytössä oleva kustannustehokas kartoitusmenetelmä. Talviolosuhteet luovat kuitenkin omat haasteensa lumen, pakkasen, valon puutteen sekä lennokin liikkeen kohtaaman kylmän ilmavirran vuoksi. Ajoharjoittelurata muodostaa hyvät puitteet kartoitusilmakuvauksen talvikäyttömahdollisuuksien tutkimiseen aurattujen ajoratojen, korkeusvaihtelujen ja ratojen ympärillä olevan lumipeitteisen metsäalueen puolesta.
Kuvauslento suoritettiin Lapland Driving -yhtiön Rovaniemi Driving Center -ratakeskuksessa MittausGroup Oy:n kalustolla. Lopputuotteina kuvista prosessoitiin tiheä värjätty pistepilvi, ortomosaiikki ja fotogrammetriaohjelmiston tuottama raportti kameran kalibrointitiedoista ja aineiston tarkkuudesta sekä korkeusmalli (DTM), pintamalli (DSM) ja kuvaindeksi. Talviolosuhteiden vaikutus lopputuotteiden laatuun oli odotetun kaltainen, joten niiden hyödyntäminen esimerkiksi rataprofiilin tai 3D-mallin tekemiseen ilman maassa suoritettavia täydennysmittauksia ei ole järkevää.