Aloittavan yrittäjän henkilöbrändi : Case SariannaH Yoga
Hirvonen, Sarianna (2022)
Hirvonen, Sarianna
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205149255
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205149255
Tiivistelmä
Pienyrittäjälle on tärkeää pitää huoli omasta henkilöbrändistä, sillä hyvin usein yrityksen koko toiminta henkilöityy häneen. Tällä voi olla vaikutusta jopa yrityksen kannattavuuteen. SariannaH Yoga on alkuvaiheessa oleva yksityisyritys. Koska yritys ja brändi on uusi, oli tämän opinnäytetyön tarkoituksena kirkastaa SariannaH Yogan henkilöbrändi. Tavoitteena oli saada aikaan toteutettavissa oleva brändisuunnitelma, jota yritys voi hyödyntää nyt sekä tulevaisuudessa brändin ylläpidossa.
Tämä opinnäytetyö on tutkimuksellinen kehitystyö, jossa käytettiin kehitystyölle tyypilliseen tapaan useita eri menetelmiä työn eri vaiheissa. Esimerkiksi heikot signaalit ohjasivat kilpailuvaltin määrittelyssä ja Value Pro-position Canvas’ta käytettiin asiakasprofilointiin. Lähestymistapana oli tapaustutkimus. Aineistona toimi yrittäjän aiemmin keräämä valmis aineisto. Analyysissä käytettiin brändin kirkastamiseen luotua Pekka Ruokolaisen (2020) kehittämää työkalua, jota sovellettiin henkilöbrändin kontekstissa.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi henkilöbrändisuunnitelma, jonka perusrunkoa ja työkaluja voi hyödyntää yritystoiminnan kehittyessä eteenpäin. Tässä opinnäytetyössä muodostettu henkilöbrändisuunnitelma on siis vain lähtökohta, jota on aika ajoin tarkistettava uudestaan ja tarvittaessa muokattava. HAES-näkökulman (health at every size) ja kehorauhan todettiin olevan kilpailevien joogabrändien joukossa riittävän erottuva kilpailuvaltti. Suunnitelman jalkauttaminen jäi yrittäjän tehtäväksi. Koska brändit muodostuvat lopullisesti vasta brändiviestinnän vastaanottajien mielissä, ratkaisevan arvion suunnitelman onnistuneisuudesta antaa tulevaisuudessa yleisö.
Tämä opinnäytetyö on tutkimuksellinen kehitystyö, jossa käytettiin kehitystyölle tyypilliseen tapaan useita eri menetelmiä työn eri vaiheissa. Esimerkiksi heikot signaalit ohjasivat kilpailuvaltin määrittelyssä ja Value Pro-position Canvas’ta käytettiin asiakasprofilointiin. Lähestymistapana oli tapaustutkimus. Aineistona toimi yrittäjän aiemmin keräämä valmis aineisto. Analyysissä käytettiin brändin kirkastamiseen luotua Pekka Ruokolaisen (2020) kehittämää työkalua, jota sovellettiin henkilöbrändin kontekstissa.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi henkilöbrändisuunnitelma, jonka perusrunkoa ja työkaluja voi hyödyntää yritystoiminnan kehittyessä eteenpäin. Tässä opinnäytetyössä muodostettu henkilöbrändisuunnitelma on siis vain lähtökohta, jota on aika ajoin tarkistettava uudestaan ja tarvittaessa muokattava. HAES-näkökulman (health at every size) ja kehorauhan todettiin olevan kilpailevien joogabrändien joukossa riittävän erottuva kilpailuvaltti. Suunnitelman jalkauttaminen jäi yrittäjän tehtäväksi. Koska brändit muodostuvat lopullisesti vasta brändiviestinnän vastaanottajien mielissä, ratkaisevan arvion suunnitelman onnistuneisuudesta antaa tulevaisuudessa yleisö.