Yritysten ympäristövastuullisuuden edistäminen : Pohjois-Savossa palveluita tarjoavien yritysten kartoittaminen
Häkkinen, Jarno (2022)
Häkkinen, Jarno
2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205159310
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205159310
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli laatia palvelukartta ympäristövastuullisuutta edistävistä palveluista pohjoissavolaisten pk-yritysten käyttöön. Aikaisemmin vastaavanlaista palvelukarttaa ei ollut koottuna. Palvelukarttaan koottiin ympäristövastuullisuutta edistäviä palveluita tarjoavien yritysten yhteystietoja jaoteltuna eri palvelutarpeiden mukaisiin kategorioihin. Palvelukartasta pk-yritysten on helppo löytää tarvitsemaansa palvelua tarjoava yritys. Palveluiden avulla pk-yritysten toiminnot kehittyvät ympäristön kannalta vastuullisemmiksi esimerkiksi jätehuollon, energian ja veden käytön tehostamisen avulla.
Aluksi suunniteltiin palvelukartan kategorisointi. Kategoriat mietittiin sen mukaan, mitä palveluita pk-yritykset tarvitsevat ympäristövastuullisuuden edistämiseksi. Kategorisointi suunniteltiin niin, että palvelukartan käyttö olisi mahdollisimman helppoa. Sen jälkeen kirjoitettiin saateviesti, jossa oli linkki Webropol-kyselyyn. Se lähetettiin yrityksille, jotka voisivat tarjota palvelukartan palveluita. Yrityksiä etsittiin esimerkiksi verkkohakujen avulla. Yritysten yhteystiedoista luotiin jakelulista kyselyn lähettämistä varten. Kyselyn runko suunniteltiin mahdollisimman selkeäksi. Järjestämällä kyselyn vastaukset kategorioihin saatiin laadittua opinnäytetyön tuloksena palvelukartta. Tilaaja pystyy käyttämään tätä omassa toiminnassaan. Palvelukartta on ladattavissa tilaajan kotisivulta.
Tarkoitus oli järjestää myös virtuaalimessut, joita ei kuitenkaan toistaiseksi ole järjestetty. Suunnitelmana on, että siellä palveluita tarjoavat yritykset voivat esitellä ympäristövastuullisuutta edistäviä palveluitaan pohjoissavolaisille pk-yrityksille. The purpose of the thesis was to draw up a service map of services promoting environmental responsibility for use by SMEs in Northern Savo. Previously, a similar service map had not been compiled. The service map compiled contact information of companies offering services that promote environmental responsibility, broken down into different categories for service needs. In the service map, it is easy for SMEs to find a company providing the service they need. Through services, SME activities become more environmentally responsible, for example through waste management, energy and water efficiency.
First, categorization of the service map was planned. The categories were thought out according to the services needed by SMEs to promote environmental responsibility. Categorization was planned to make the service map as easy as possible to access. After that, a cover message was written with a link to the Webropol survey. It was sent to companies that could provide service map services. Companies were searched through web searches, for example. A distribution list was created from the companies’ contacts to send the survey. The survey structure was planned to be as clear as possible. By organizing the survey responses into categories, a service map was drawn up as a result of the thesis. The subscriber is able to use this in its own activities. The service map is available on home pages of client organisation.
It was also planned to hold a virtual fair, which has not been held so far. The original plan was that companies offering services could present their services that promote environmental responbility to SMEs in Northern Savo.
Aluksi suunniteltiin palvelukartan kategorisointi. Kategoriat mietittiin sen mukaan, mitä palveluita pk-yritykset tarvitsevat ympäristövastuullisuuden edistämiseksi. Kategorisointi suunniteltiin niin, että palvelukartan käyttö olisi mahdollisimman helppoa. Sen jälkeen kirjoitettiin saateviesti, jossa oli linkki Webropol-kyselyyn. Se lähetettiin yrityksille, jotka voisivat tarjota palvelukartan palveluita. Yrityksiä etsittiin esimerkiksi verkkohakujen avulla. Yritysten yhteystiedoista luotiin jakelulista kyselyn lähettämistä varten. Kyselyn runko suunniteltiin mahdollisimman selkeäksi. Järjestämällä kyselyn vastaukset kategorioihin saatiin laadittua opinnäytetyön tuloksena palvelukartta. Tilaaja pystyy käyttämään tätä omassa toiminnassaan. Palvelukartta on ladattavissa tilaajan kotisivulta.
Tarkoitus oli järjestää myös virtuaalimessut, joita ei kuitenkaan toistaiseksi ole järjestetty. Suunnitelmana on, että siellä palveluita tarjoavat yritykset voivat esitellä ympäristövastuullisuutta edistäviä palveluitaan pohjoissavolaisille pk-yrityksille.
First, categorization of the service map was planned. The categories were thought out according to the services needed by SMEs to promote environmental responsibility. Categorization was planned to make the service map as easy as possible to access. After that, a cover message was written with a link to the Webropol survey. It was sent to companies that could provide service map services. Companies were searched through web searches, for example. A distribution list was created from the companies’ contacts to send the survey. The survey structure was planned to be as clear as possible. By organizing the survey responses into categories, a service map was drawn up as a result of the thesis. The subscriber is able to use this in its own activities. The service map is available on home pages of client organisation.
It was also planned to hold a virtual fair, which has not been held so far. The original plan was that companies offering services could present their services that promote environmental responbility to SMEs in Northern Savo.