Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Theory and Practice of Video Game Development

Pauna, Johanna (2022)

 
Avaa tiedosto
pauna_johanna.pdf (1.089Mt)
Lataukset: 


Pauna, Johanna
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205139196
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoite oli tutkia ja esittää videopelin suunnittelun ja kehityksen teoriaa ja käytäntöä. Toteutustapana oli teoriaosuuteen tutkimustyö alan kirjallisuudesta ja käytännön työnä toteutettiin teorian pohjalta pelikonsepti ja siihen liittyvä prototyyppi. Käytetyt aineistot olivat enimmäkseen alan ammattilaisten kirjoittamia kirjoja, kuten Fundamentals of Game Design E. Adamsilta, Advanced Game Design M. Sellersiltä ja Practical Game Design A. Kramarzewskiltä ja E. De Nuccilta. Mukana oli myös paljon löydettyä web-aineistoa, kuten BDC puhe J. Vandenberghelta, ”Applying the 5 Domains of Play: Acting Like Players”.

Videopelin kehityksen teoria on hyvin laaja aihe. Tähän opinnäytetyöhön on kerätty tärkeimmät perusasiat, joista kehitys voi lähteä liikkeelle. Huomiota kiinnitettiin ensin esittelemään teoriaa, miten videopeleistä tehdään viihdyttäviä ja mielenkiintoisia. Työ esittelee pintapuolisesti ymmärrystä pelaajan psyykestä ja mikä saa pelaajan pyhittämään tunteja pelille. Työssä keskitytään myös paljon pelikonseptin luomiseen ja varsinaisen kehitystyön rakenteeseen, kehitystiimin rooleihin ja dynaamikoihin ja kehityksen työkaluihin.

Tämän teorian pohjalta aihe jatkuu pelikonseptin luomisella. Pelikonseptissa otettiin huomioon kaikki teoriaosion tärkeät aiheet. Konseptin lähtökohtana oli, että sen toteuttaa itsenäinen kehittäjä yksin ilman varsinaista rahoitusta. Tämä asetti raamit konseptin kehitykselle ja haastoi pohtimaan, mikä on mahdollista ja mikä ei ja mikä on kannattavaa.

Opinnäytetyön kolmannessa osiossa keskityttiin prototyypin luomiseen. Prototyyppi tehtiin pelikonseptiin kehitetystä mielenkiintoisesta toiminnosta, jossa pelaaja voi luoda ja muokkailla 3D-osista kukkia. Prototyypille asetettiin tavoitteeksi vastata kysymyksiin; voidaanko toiminto toteuttaa ja mikä olisi paras tapa sen toteuttamiseksi? Prototyypin kehityksessä saatiin vastaukset kysymyksiin ja niiden pohjalta toiminnon kehittäminen voisi jatkua.

Videopelikehitys on haastava ja mielenkiintoinen ala, josta löytyy töitä monenlaisille ammattilaisille. Harrastuksenakin se on äärimmäisen hyödyllinen ja antoisa ajanviete, koska sen kautta voi oppia paljon tärkeitä taitoja, niin omiin iloihin kuin ammattiakin ajatellen. Yksinäiselle kehittäjälle kokonaisen videopelin tekeminen voi olla myös avain itsenäiseen yrittämiseen, mikä antaa myös vapaat kädet itsensä ilmaisuun tuotteillaan. Haastavaa ja raskasta se kuitenkin on itsenäiselle tekijälle, eikä peliä ole välttämättä helppoa saada esille valtavan pelikirjon seasta.
 
The aim of this thesis was to investigate and portray the theory and practice of videogame design. Methods for implementation were to research literature and articles of the profession for the theory part, implement a game concept based on this theory, and then create a prototype of a feature of this concept. Sources used for the thesis were mainly books by the professionals of the field, such as Fundamentals of Game Design by E. Adams, Advanced Game Design by M. Sellers, and Practical Game Design by A. Kramarzewski and E. De Nucci. Sources from the web were also used, such as BDC talk by J. Vandenberghe, “Applying the 5 Domains of Play: Acting Like Players”.

Theory for videogame design is an expansive subject. This thesis portrays the most important basic concepts from which design process can be started. Attention was focused on theory of how to make games entertaining and interesting. Theory on player psyche and what makes a player dedicate hours on a game was investigated. A lot of focus was also given to development of game concept, structure of game development, development team’s roles and team dynamics, and for tools of game development.

Game concept was created next based on the theory part. The basis for the concept was that the game is developed by an independent developer without specific funding. This created frames for the development of the concept and challenged to think about what is possible, what is not, and what is profitable.

On the third segment of the thesis focus was placed on the prototype. Prototype was made of the novel feature of the game concept, where a player can create and customize a flower from 3D-parts. The questions that the prototype was to answer were: can the feature be done and what is the best method? In the prototyping of the feature answers were found and based on them, development of the feature could continue.

Development of video games is a challenging and interesting field that employs many kinds of professionals. Even as a hobby it is an extremely useful and rewarding pastime, as you can learn many important skills through it, as much for one’s own amusement as for career. For independent developer making video games can be a key for becoming entrepreneur. Independent development of games also gives free hands for the developer to express themselves. It is however a challenging and strenuous and it is no easy task to get your game seen from the myriad of games on the market.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste