Ylläpidettävyys Unity3D-projekteissa
Salminen, Teemu (2014)
Salminen, Teemu
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405127261
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405127261
Tiivistelmä
Unity3D on ensisijaisesti pelien kehittämiseen tehty työkalu, jota voidaan käyttää niin pienissä kuin suurissakin ohjelmistoprojekteissa. Unity3D soveltuu niin kokeneille ohjelmistoalan ammattilaisille kuin harrastelijakoodareille, ja sitä voidaan käyttää 3D-pelien lisäksi myös 2D-pelien sekä monenlaisten interaktiivisten ja graafisten sovellusten tekemiseen.
Tämä insinöörityö sisältää pintapuolisen kuvauksen kehitysympäristöstä, jossa käytetään Unity3D:tä menetelmin, jotka parantavat ylläpidettävyyttä. Kehitysympäristö on Intelle Innovations Ltd:lle rakennettu kehitysympäristö, jonka on tarkoitus tukea Intellen reaaliaikaisten 3D-tuotteiden kehitystä. Kehitysympäristöön kuuluu Unity3D, versionhallintajärjestelmä, käännösautomaatio ja muita Unityyn kytkettäviä työkaluja.
Toisaalta työssä käsitellään myös ohjelmakoodin laatuun vaikuttavia tekijöitä. Työssä käydään läpi siistin koodin elementtejä sekä koodin rakennetta ja arkkitehtuuria parantavia tekijöitä.
Insinöörityö pohjautuu Intelle Innovations Ltd:n tekemän tuotteen kehitykseen, mutta vaikka tuotetta kehitetään Unity3D-sovelluksen avulla, ovat monet työssä käsiteltävät asiat yleispäteviä muissakin ohjelmistokehitysympäristöissä, joissa ei käytetä Unity3D:tä.
Tämä insinöörityö sisältää pintapuolisen kuvauksen kehitysympäristöstä, jossa käytetään Unity3D:tä menetelmin, jotka parantavat ylläpidettävyyttä. Kehitysympäristö on Intelle Innovations Ltd:lle rakennettu kehitysympäristö, jonka on tarkoitus tukea Intellen reaaliaikaisten 3D-tuotteiden kehitystä. Kehitysympäristöön kuuluu Unity3D, versionhallintajärjestelmä, käännösautomaatio ja muita Unityyn kytkettäviä työkaluja.
Toisaalta työssä käsitellään myös ohjelmakoodin laatuun vaikuttavia tekijöitä. Työssä käydään läpi siistin koodin elementtejä sekä koodin rakennetta ja arkkitehtuuria parantavia tekijöitä.
Insinöörityö pohjautuu Intelle Innovations Ltd:n tekemän tuotteen kehitykseen, mutta vaikka tuotetta kehitetään Unity3D-sovelluksen avulla, ovat monet työssä käsiteltävät asiat yleispäteviä muissakin ohjelmistokehitysympäristöissä, joissa ei käytetä Unity3D:tä.