Sosiaalisen median markkinoinnin kehityssuunnitelma: Nikama Design Oy
Jaurakkajärvi, Heikki (2022)
Jaurakkajärvi, Heikki
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205159336
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205159336
Tiivistelmä
Toimeksiantajayritykseni Nikama Design Oy suunnittelee ja valmistaa suomalaisia jalometallisia design koruja sekä design esineitä Oulun seudulla, ja yrityksen markkinointi keskittyy pitkälti sosiaalisen median puolelle. Tavoitteena opinnäytetyössäni on löytää tärkeimmät sosiaalisen median markkinoinnin kehitystoimenpiteet, joiden avulla voidaan saavuttaa toimeksiantajatyrityksen tavoittelema kasvu markkinoilla. Hahmotan myös sosiaalisen median kehityssuunnitelman lisäksi asiakkaan ostopolun ja sen vaiheisiin vastaamisen sosiaalisen median markkinoinnin ratkaisuilla. Uskon, että toimeksiantajayritys sekä mahdollisesti myös muut Pk-yritykset muilla toimialoilla hyötyvät opinnäytetyöni teoreettisen osuuden sekä toiminnallisen osion markkinoinnin sisällöistä. Opinnäyteyöni toi esille myös toimeksiantajayrityksen haasteita hakukoneoptimoinnin sekä -mainonnan puolelta, johon tulevaisuuden kehitystyöt voivat mahdollisesti etsiä uusia ratkaisuja tämän opinnäytetyön pohjalta.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä, jossa oli mukana myös laadullisen tutkimusmenetelmän alle juonnettavia dokumenttianalyysin piirteitä. Tietoperusta muodostui toimeksiantajayrityksen sähköposti haastatteluilla, relevanteilla alan kirjallisuus- sekä nettilähteillä, yrityksen markkinointitilien analysoinnilla sekä yritykseltä saaduilla valmiilla dokumenteilla. Toiminnallinen osuus koostuu omasta osaamisestani ja sisältää teoriapohjan soveltamisen toimeksiantajayrityksen tarpeisiin. Teoria osuus yhdistettiin sovellettavaan toiminnalliseen osuuteen vetoketjumallilla, jotta opinnäytetyön sisällön ymmärtäminen ja lukeminen olisi mahdollisimman helppoa osa-alueiden välillä. Opinnäytetyöni hahmottaa SOSTAC-mallin avulla kehityssuunnitelman, jonka rakentamiseen käytän hyväksi erilaisia malleja; lähtötilanteessa SWOT-analyysiä sekä muita lähtötilanneanalyysejä, tavoitteissa hyödynnän SMART-mallia ja toimenpiteitä sekä niiden ajoitusta selkeyttääkseni luon toimeksiantajayritykselle vuosikellon. RACE-malli on mukana työssäni niin kehityssuunnitelman taktiikka osiossa kuin myös asiakkaiden ostopolun vaiheiden hahmottajana.
Opinnäytetyöni tuloksena syntyi siis kattava sosiaalisen median kehityssuunnitelma, jota toimeksiantajayritys voi alkaa hyödyntämään välittömästi omassa markkinoinnissaan. Myös asiakasymmärrys ja asiakkaan ostopolun eri vaiheiden hahmottaminen on yritykselle helpompaa kehitystyöni pohjalta. Vuosikellon saapuessa loppuunsa on yrityksellä mahdollisuus jatkaa samaan tapaan, jos tämä todetaan toimivimmaksi ratkaisuksi. Vaihtoehtoisesti myös vuosikellon muokkaaminen on kuitenkin tilanteiden muuttuessa helppoa ja sisällöt voidaan muokata seuraavan vuoden haasteiden sekä tarpeiden mukaan.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä, jossa oli mukana myös laadullisen tutkimusmenetelmän alle juonnettavia dokumenttianalyysin piirteitä. Tietoperusta muodostui toimeksiantajayrityksen sähköposti haastatteluilla, relevanteilla alan kirjallisuus- sekä nettilähteillä, yrityksen markkinointitilien analysoinnilla sekä yritykseltä saaduilla valmiilla dokumenteilla. Toiminnallinen osuus koostuu omasta osaamisestani ja sisältää teoriapohjan soveltamisen toimeksiantajayrityksen tarpeisiin. Teoria osuus yhdistettiin sovellettavaan toiminnalliseen osuuteen vetoketjumallilla, jotta opinnäytetyön sisällön ymmärtäminen ja lukeminen olisi mahdollisimman helppoa osa-alueiden välillä. Opinnäytetyöni hahmottaa SOSTAC-mallin avulla kehityssuunnitelman, jonka rakentamiseen käytän hyväksi erilaisia malleja; lähtötilanteessa SWOT-analyysiä sekä muita lähtötilanneanalyysejä, tavoitteissa hyödynnän SMART-mallia ja toimenpiteitä sekä niiden ajoitusta selkeyttääkseni luon toimeksiantajayritykselle vuosikellon. RACE-malli on mukana työssäni niin kehityssuunnitelman taktiikka osiossa kuin myös asiakkaiden ostopolun vaiheiden hahmottajana.
Opinnäytetyöni tuloksena syntyi siis kattava sosiaalisen median kehityssuunnitelma, jota toimeksiantajayritys voi alkaa hyödyntämään välittömästi omassa markkinoinnissaan. Myös asiakasymmärrys ja asiakkaan ostopolun eri vaiheiden hahmottaminen on yritykselle helpompaa kehitystyöni pohjalta. Vuosikellon saapuessa loppuunsa on yrityksellä mahdollisuus jatkaa samaan tapaan, jos tämä todetaan toimivimmaksi ratkaisuksi. Vaihtoehtoisesti myös vuosikellon muokkaaminen on kuitenkin tilanteiden muuttuessa helppoa ja sisällöt voidaan muokata seuraavan vuoden haasteiden sekä tarpeiden mukaan.