Seikkailukasvatuksen toimintamalli varhaiskasvatukseen 4-vuotiaille
Viertokangas, Lasse; Toivonen, Ville (2022)
Viertokangas, Lasse
Toivonen, Ville
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205169376
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205169376
Tiivistelmä
Opinnäyteyön tarkoituksena oli tuottaa helppokäyttöinen seikkailumalli varhaiskasvatukselle käyttäen seikkailukasvatuksen menetelmää. Opinnäytetyössä keskityttiin seikkailukasvatuksen viitekehykseen, mutta sivuttiin myös ympäristö- ja elämyspedagogiikkaa. Opinnäytetyön teoriassa on huomioitu myös varhaiskasvatussuunnitelma.
Opinnäytetyö totutettiin yhteistyössä Vaasa English Playschoolin kanssa keväällä 2021. Opinnäytetyötä varten laadittiin opas, jota voi hyödyntää varhaiskasvatuksen arjessa sellaisenaan, tai sitä on mahdollista käyttää kohdennetusti esimerkiksi käyttämällä tarinaa ja kehittäen seikkailua pidemmälle. Oppaaseen tehty seikkailu on tekijöiden itse käsikirjoittama, ja kohderyhmänä ovat olleet 4-vuotiaat lapset. Toimintakertoja oli kaksi ja ne ohjattiin englannin kielellä. Toimintakerroissa oli mukana kaksi varhaiskasvatusopettajaa sekä kaksitoista lasta. Osallistujilta, niin lapsilta kuin aikuisilta, kerättiin palautetta suullisesti toimintatuokioiden jälkeen.
Opinnäytetyö osoitti, että ohjatulle seikkailukasvatukselle on tarvetta ja se hyödyttää niin lapsia kuin aikuisia. Saadun palautteen perusteella päiväkotilaiset olivat harmistuneita ohjatun toiminnan päättymisestä. Varhaiskasvattajat olivat puolestaan tyytyväisiä saadessaan lisää tietoa seikkailukasvatuksesta ja käytännön tapoja toteuttaa sitä. Seikkailuopas jää päiväkodin käyttöön ja sitä on mahdollista käyttää sellaisenaan. Opas on myös ajankohtainen, sillä uudessa 2018 julkaistussa varhaiskasvatussuunnitelmassa on huomioitu erityisesti ympäristö ja lähiluonto. Opas on suunniteltu toteutettavaksi missä tahansa ja se taipuu hyvin lähiympäristöönsä.
Opinnäytetyö totutettiin yhteistyössä Vaasa English Playschoolin kanssa keväällä 2021. Opinnäytetyötä varten laadittiin opas, jota voi hyödyntää varhaiskasvatuksen arjessa sellaisenaan, tai sitä on mahdollista käyttää kohdennetusti esimerkiksi käyttämällä tarinaa ja kehittäen seikkailua pidemmälle. Oppaaseen tehty seikkailu on tekijöiden itse käsikirjoittama, ja kohderyhmänä ovat olleet 4-vuotiaat lapset. Toimintakertoja oli kaksi ja ne ohjattiin englannin kielellä. Toimintakerroissa oli mukana kaksi varhaiskasvatusopettajaa sekä kaksitoista lasta. Osallistujilta, niin lapsilta kuin aikuisilta, kerättiin palautetta suullisesti toimintatuokioiden jälkeen.
Opinnäytetyö osoitti, että ohjatulle seikkailukasvatukselle on tarvetta ja se hyödyttää niin lapsia kuin aikuisia. Saadun palautteen perusteella päiväkotilaiset olivat harmistuneita ohjatun toiminnan päättymisestä. Varhaiskasvattajat olivat puolestaan tyytyväisiä saadessaan lisää tietoa seikkailukasvatuksesta ja käytännön tapoja toteuttaa sitä. Seikkailuopas jää päiväkodin käyttöön ja sitä on mahdollista käyttää sellaisenaan. Opas on myös ajankohtainen, sillä uudessa 2018 julkaistussa varhaiskasvatussuunnitelmassa on huomioitu erityisesti ympäristö ja lähiluonto. Opas on suunniteltu toteutettavaksi missä tahansa ja se taipuu hyvin lähiympäristöönsä.