Konsulttina digitaalisten palveluiden ympäristössä – oppimispäiväkirjamuotoinen opinnäytetyö
Joensuu, Emmi (2022)
Joensuu, Emmi
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205169358
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205169358
Tiivistelmä
Tämä oppimispäiväkirjamuotoinen opinnäytetyö seuraa kirjoittajan ammatillisen osaamisen kehittymistä digitaalisten palveluiden ympäristössä kahdeksan viikon seurantajakson aikana. Opinnäytetyön tavoitteena oli seurata ja analysoida ammatillisen osaamisen ja toimintatapojen kehittymistä työtehtävissä.
Työ toteutettiin portfoliomaisella päivittäisten työtehtävien ja tavoitteiden raportoinnilla ja viikkoanalyyseilla, joissa käsiteltiin kullakin viikolla työn ohessa esiin nousseita teemoja tai kysymyksiä. Opinnäytetyöhön sisältyvät lisäksi ennen seurantajakson alkua kirjoitetut johdanto ja ammatillisen osaamisen alkuanalyysi, sekä seurantajakson lopuksi tehdyt pohdinta ja päätelmät.
Seurantajakson aikana kirjoittajan toimenkuvaan kuului moninaisia työtehtäviä. Tämän opinnäytetyön raportoinnissa on pääsääntöisesti keskitytty kahteen, kirjoittajan oppimisen kannalta keskeisimpään projektiin.
Päiväkirjamuotoinen opinnäytetyöprosessi oli kirjoittajan mielestä hyvin opettavainen käytännönläheisyytensä vuoksi. Kirjoittaja on kokenut oppineensa paljon uutta kahdeksan viikon seurantajakson aikana etenkin viikkoanalyyseihin sisältyvän lähdemateriaalin tarkastelun puitteissa.
Viikoittainen oman työn reflektointi lähdemateriaaliin perustuen on auttanut kirjoittajaa jäsentämään omaa oppimistaan, havaitsemaan työskentelynsä ongelmakohtia ja löytämään kehitysideoita työskentelytapoihinsa. Päiväkirjamuotoisen opinnäytetyön kirjoitusprosessi on lisäksi auttanut kirjoittajaa adaptoimaan uutta tietoa osaksi päivittäistä työskentelyään.
Työ toteutettiin portfoliomaisella päivittäisten työtehtävien ja tavoitteiden raportoinnilla ja viikkoanalyyseilla, joissa käsiteltiin kullakin viikolla työn ohessa esiin nousseita teemoja tai kysymyksiä. Opinnäytetyöhön sisältyvät lisäksi ennen seurantajakson alkua kirjoitetut johdanto ja ammatillisen osaamisen alkuanalyysi, sekä seurantajakson lopuksi tehdyt pohdinta ja päätelmät.
Seurantajakson aikana kirjoittajan toimenkuvaan kuului moninaisia työtehtäviä. Tämän opinnäytetyön raportoinnissa on pääsääntöisesti keskitytty kahteen, kirjoittajan oppimisen kannalta keskeisimpään projektiin.
Päiväkirjamuotoinen opinnäytetyöprosessi oli kirjoittajan mielestä hyvin opettavainen käytännönläheisyytensä vuoksi. Kirjoittaja on kokenut oppineensa paljon uutta kahdeksan viikon seurantajakson aikana etenkin viikkoanalyyseihin sisältyvän lähdemateriaalin tarkastelun puitteissa.
Viikoittainen oman työn reflektointi lähdemateriaaliin perustuen on auttanut kirjoittajaa jäsentämään omaa oppimistaan, havaitsemaan työskentelynsä ongelmakohtia ja löytämään kehitysideoita työskentelytapoihinsa. Päiväkirjamuotoisen opinnäytetyön kirjoitusprosessi on lisäksi auttanut kirjoittajaa adaptoimaan uutta tietoa osaksi päivittäistä työskentelyään.