Mediamyynnin koulutusmallin yhteiskehittäminen ja muutosprosessi Mediatalo Keskisuomalaisessa
Penttilä, Tuija (2022)
Penttilä, Tuija
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205169384
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205169384
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tehtiin suomalaiselle viestintäyhtiölle, Mediatalo Keskisuomalaiselle. Yrityksellä oli tarve kehittää mediamyynnin koulutusmallia siten, että mediamyynti kokisi kouluttautumisen hyödylliseksi, sitoutuisi siihen ja osallistuisi sen kehittämiseen. Opinnäytetyön keskeisiä näkökulmia ovat koulutuksen ja osaamisen kehittäminen mediamyynnin tarpeita palvelevaksi sekä muutos ja sen onnistunut läpivienti.
Media-ala on yksi voimakkaimmin muuttuvista toimialoista, joka ohjaa työntekijöitä muuttumaan, uudistumaan ja kouluttautumaan. Opinnäytetyöraportin tietoperustan luku kaksi käsittelee osaamista asiantuntijaorganisaatiossa, johon lukeutuu opinnäytetyön kohderyhmän vuoksi moderni B2B-myynti ja sen osaamistarpeet. Luku käsittää myös oppivan organisaation ja osaamisen kehittämisen teorioita.
Tietoperustan kolmas osio koostuu muutoksesta, muutosviestinnästä ja muutosjohtamisesta sekä siihen vaikuttavista tekijöistä, joita ovat yrityskulttuuri ja työntekijöiden sitouttaminen.
Opinnäytetyö toteutettiin toimintatutkimuksena aiheen työelämälähtöisyyden vuoksi. Tutkimuksen keskiössä oli digitaalinen oppimisympäristö -projekti, joka toimi tutkimuksessa muutoksen mahdollistajana ja uuden koulutusmallin alustana. Tutkimuksessa hyödynnettiin pääasiassa laadullisille tutkimusmenetelmille ominaisia havainnointia ja haastattelua.
Toimintatutkimus eteni sille ominaisissa sykleissä. Tutkimuksen vaiheet suunniteltiin tarkasti edeltävän tutkimusvaiheen perusteella. Tutkimusvaiheet vastasivat kolmeen tutkimuskysymykseen, jotka olivat ”Miten myyntikoulutusta kehitetään ja suunnitellaan yhdessä kohderyhmän, eli mediamyynnin, kanssa?”, ”Millä tavalla toteutetaan onnistunut koulutustavan muutos asiantuntijaorganisaatiossa?” ja ”Miten koulutusmalli implementoidaan mediamyyntiin?”.
Koulutusmallia onnistuttiin tutkimuksen aikana kehittämään runsaasti alkutilanteeseen nähden ja se implementoitiin onnistuneesti mediamyyntiin. Uudistuksiin ja kehittämiseen suhtauduttiin tutkimuksen perusteella positiivisesti ja innostuneesti.
Opinnäytetyöraportin viimeinen osio koostuu pohdinnasta, jossa esitellään myös potentiaaliset mahdollisuudet tulevaisuudessa. Opinnäytetyön julkaistava versio ei sisällä opinnäytetyön liitteitä niiden luottamuksellisuuden vuoksi.
Media-ala on yksi voimakkaimmin muuttuvista toimialoista, joka ohjaa työntekijöitä muuttumaan, uudistumaan ja kouluttautumaan. Opinnäytetyöraportin tietoperustan luku kaksi käsittelee osaamista asiantuntijaorganisaatiossa, johon lukeutuu opinnäytetyön kohderyhmän vuoksi moderni B2B-myynti ja sen osaamistarpeet. Luku käsittää myös oppivan organisaation ja osaamisen kehittämisen teorioita.
Tietoperustan kolmas osio koostuu muutoksesta, muutosviestinnästä ja muutosjohtamisesta sekä siihen vaikuttavista tekijöistä, joita ovat yrityskulttuuri ja työntekijöiden sitouttaminen.
Opinnäytetyö toteutettiin toimintatutkimuksena aiheen työelämälähtöisyyden vuoksi. Tutkimuksen keskiössä oli digitaalinen oppimisympäristö -projekti, joka toimi tutkimuksessa muutoksen mahdollistajana ja uuden koulutusmallin alustana. Tutkimuksessa hyödynnettiin pääasiassa laadullisille tutkimusmenetelmille ominaisia havainnointia ja haastattelua.
Toimintatutkimus eteni sille ominaisissa sykleissä. Tutkimuksen vaiheet suunniteltiin tarkasti edeltävän tutkimusvaiheen perusteella. Tutkimusvaiheet vastasivat kolmeen tutkimuskysymykseen, jotka olivat ”Miten myyntikoulutusta kehitetään ja suunnitellaan yhdessä kohderyhmän, eli mediamyynnin, kanssa?”, ”Millä tavalla toteutetaan onnistunut koulutustavan muutos asiantuntijaorganisaatiossa?” ja ”Miten koulutusmalli implementoidaan mediamyyntiin?”.
Koulutusmallia onnistuttiin tutkimuksen aikana kehittämään runsaasti alkutilanteeseen nähden ja se implementoitiin onnistuneesti mediamyyntiin. Uudistuksiin ja kehittämiseen suhtauduttiin tutkimuksen perusteella positiivisesti ja innostuneesti.
Opinnäytetyöraportin viimeinen osio koostuu pohdinnasta, jossa esitellään myös potentiaaliset mahdollisuudet tulevaisuudessa. Opinnäytetyön julkaistava versio ei sisällä opinnäytetyön liitteitä niiden luottamuksellisuuden vuoksi.