Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Lapin ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Lapin ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Miten monimuoto-opiskelu vaikuttaa opiskelijan opiskelukykyyn ja oppimiskokemuksiin?

Paasovaara, Mari; Pikkarainen, Sini (2022)

 
Avaa tiedosto
Paasovaara_Mari_Pikkarainen_Sini.pdf (956.0Kt)
Lataukset: 


Paasovaara, Mari
Pikkarainen, Sini
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205169394
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme on systemaattinen kirjallisuuskatsaus, jossa selvitettiin monimuoto-opiskelun vaikutuksia korkeakouluopiskelijan opiskelukykyyn ja oppimiskokemuksiin. Työn tarkoituksena oli luoda yleiskatsaus tutkimastamme aiheesta sekä siitä tehdyistä tutkimuksista. Työn tavoitteena oli selvittää, onko monimuoto-opiskelun vaikutuksista opiskelijan opiskelukykyyn ja oppimiskokemuksiin tehty tutkimuksia sekä millaisia ne ovat olleet ja mitä ne ovat osoittaneet. Opinnäytetyömme tulee mahdollisesti toimimaan ongelma-analyysina toimeksiantajamme kehittämistutkimuksessa, mikä tekee työstämme myös valtakunnallisesti merkityksellisemmän.

Lähestyimme tutkimusta hypoteesilla, jossa oletimme monimuoto-opiskelun vaikuttavan negatiivisesti opiskelijan opiskelukykyyn ja oppimiskokemuksiin. Lisäksi tutkimustamme ohjasi kaksi tutkimuskysymystä, jotka olivat; mitkä monimuoto-opiskeluun liittyvät tekijät vaikuttavat opiskelijan opiskelukykyyn? ja miten opiskelija kokee oman oppimisensa monimuoto-opiskelussa? Kokosimme työtä tukevan teoreettisen viitekehyksen ennen systemaattisen kirjallisuuskatsauksen kirjallisuushakujen suorittamista ja analysoimista. Systemaattiseen kirjallisuuskatsaukseemme valikoituneet tutkimukset noudattavat asettamiamme tarkkoja sisäänotto- ja poissulkukriteerejä. Valitut tutkimukset ovat vuonna 2018 tai sen jälkeen julkaistuja, Suomessa toteutettuja vertaisarvioituja artikkeleita ja tutkimuksia. Valitsemamme tutkimukset ovat tietokannoista Finna.fi ja LUC-Finna kansainväliset e-aineistot.

Tutkimukset osoittivat, että tutkituilla verkkokursseilla käytetyt pedagogiset mallit sisältävät hyvän oppimiskokemuksen piirteitä sekä suurin osa niistä tukee opiskelijan opiskelukykyä. Varsinaisesti yksikään tutkimus ei täysin vastannut yksioikoisesti tutkimuskysymyksiimme, mutta valikoiduista tutkimuksista kaikki olivat merkityksellistä tutkimusta aiheestamme ja ne antoivat yhden vastauksen sijaan useita näkökulmia työllemme asetettuihin kysymyksiin sekä hypoteesiin. Systemaattinen kirjallisuuskatsaus toi ilmi, että tutkimuksia monimuoto-opiskelun vaikuttavuudesta korkeakouluopiskelijan opiskelukykyyn tai oppimiskokemuksiin on hyvin rajallisesti.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste