Opetusvideot vesiliukumikrotomin käytöstä : oppimateriaali bioanalyytikko-opiskelijoille
Pyykönen, Anu; Torniainen, Enni (2022)
Pyykönen, Anu
Torniainen, Enni
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205169675
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205169675
Tiivistelmä
Patologia tarkoittaa tautioppia, joka kuvaa sairauksien aiheuttamaa muutosta soluissa ja kudoksissa. Histologia on patologian osa, jossa tutkitaan kudosnäytteitä. Kaikista patologian laboratorioon saapuneista kudosnäytteistä annetaan PAD eli patologisanatominen lausunto ja -diagnoosi. Histologisen näyteprosessin avulla kudosnäyte saadaan tutkittavaan muotoon, jotta patologi voi antaa näytteestä lausunnon. Mikrotomia on yksi histologisen näyteprosessin työvaiheista. Mikrotomian tarkoituksena on valmistaa ohuita kudosleikkeitä, jotka kiinnitetään objektilasia vasten ja saadaan näin tutkittavaksi mikroskoopin alle.
Opinnäytetyössä tuotettiin kolme opetusvideota vesiliukumikrotomin käytöstä. Mikrotomia on tärkeä työvaihe histologisessa näyteprosessissa, joka kuuluu bioanalyytikon osaamisalueisiin. Aihe opinnäytetyölle nousi tarpeesta kehittää bioanalytiikan koulutusta ja opiskelijoiden itsenäistä opiskelua. Opinnäytetyön valmista tuotosta voidaan hyödyntää bioanalytiikan ammattiopintoihin kuuluvalla Kliininen histologia ja sytologia -opintojaksolla.
Opinnäytetyö oli toiminnallinen kehittämistyö, jonka toimeksiantaja oli Savonia-ammattikorkeakoulun koordinoima Future Technologies in Education (FutureEdu) -hanke. Hankkeen tavoitteena oli kehittää terveysalan koulutusta ja opiskelijoiden oppimista uusinta teknologiaa hyödyntämällä. Kehittämistyön tarkoituksena oli tuottaa työn toimeksiantajalle selkeät ja käytännönläheiset opetusvideot vesiliukumikrotomin käytöstä. Kehittämistyön tavoitteena oli kehittää ja nykyaikaistaa bioanalytiikan koulutusta tuottamalla sähköistä oppimateriaalia opintojen tueksi.
Toiminnallinen opinnäytetyö koostuu kirjallisesta osuudesta ja tuotoksesta. Opinnäytetyön tuotos koostuu kolmesta opetusvideosta, joissa käydään läpi mikrotomin alkuvalmistelut ja käyttöönotto, laadukkaiden kudosleikkeiden leikkaaminen ja leikkaamisen jälkeiset lopputyöt. Kehittämistyön tuotoksen eli opetusvideoiden tavoitteena oli lisätä bioanalytiikan opiskelijoiden ammattitaitoa ja -osaamista antaen heille valmiuksia työelämään siirtyessä. Opinnäytetyön kirjallinen osuus käsittelee mikrotomiaa ja laadukkaiden kudosleikkeiden leikkaamista sekä videon hyödyntämistä verkkoympäristöissä. Tulevaisuuden jatkokehittämistyönä opetusvideoista voisi tehdä englanninkieliset versiot. Opetusvideoista saadun hyvän palautteen perusteella opetusvideoita voisi tehdä myös koulun muun tyyppisille mikrotomeille.
Opinnäytetyössä tuotettiin kolme opetusvideota vesiliukumikrotomin käytöstä. Mikrotomia on tärkeä työvaihe histologisessa näyteprosessissa, joka kuuluu bioanalyytikon osaamisalueisiin. Aihe opinnäytetyölle nousi tarpeesta kehittää bioanalytiikan koulutusta ja opiskelijoiden itsenäistä opiskelua. Opinnäytetyön valmista tuotosta voidaan hyödyntää bioanalytiikan ammattiopintoihin kuuluvalla Kliininen histologia ja sytologia -opintojaksolla.
Opinnäytetyö oli toiminnallinen kehittämistyö, jonka toimeksiantaja oli Savonia-ammattikorkeakoulun koordinoima Future Technologies in Education (FutureEdu) -hanke. Hankkeen tavoitteena oli kehittää terveysalan koulutusta ja opiskelijoiden oppimista uusinta teknologiaa hyödyntämällä. Kehittämistyön tarkoituksena oli tuottaa työn toimeksiantajalle selkeät ja käytännönläheiset opetusvideot vesiliukumikrotomin käytöstä. Kehittämistyön tavoitteena oli kehittää ja nykyaikaistaa bioanalytiikan koulutusta tuottamalla sähköistä oppimateriaalia opintojen tueksi.
Toiminnallinen opinnäytetyö koostuu kirjallisesta osuudesta ja tuotoksesta. Opinnäytetyön tuotos koostuu kolmesta opetusvideosta, joissa käydään läpi mikrotomin alkuvalmistelut ja käyttöönotto, laadukkaiden kudosleikkeiden leikkaaminen ja leikkaamisen jälkeiset lopputyöt. Kehittämistyön tuotoksen eli opetusvideoiden tavoitteena oli lisätä bioanalytiikan opiskelijoiden ammattitaitoa ja -osaamista antaen heille valmiuksia työelämään siirtyessä. Opinnäytetyön kirjallinen osuus käsittelee mikrotomiaa ja laadukkaiden kudosleikkeiden leikkaamista sekä videon hyödyntämistä verkkoympäristöissä. Tulevaisuuden jatkokehittämistyönä opetusvideoista voisi tehdä englanninkieliset versiot. Opetusvideoista saadun hyvän palautteen perusteella opetusvideoita voisi tehdä myös koulun muun tyyppisille mikrotomeille.