Taloushallinnon sähköistäminen tilitoimistossa
Ollikainen, Lasse (2014)
Ollikainen, Lasse
Savonia-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405137630
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405137630
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää sähköisen taloushallinnon tarjoamia mahdollisuuksia sekä sen käyttöönottoa toimeksiantajalla. Toimeksiantajana oleva tilitoimisto työllistää muutaman henkilön, ja sen asiakkaat ovat suurimmaksi osaksi muutaman hengen työllistäviä yrityksiä. Opinnäytetyössä pyrittiin tuomaan esiin konkreettisia eroavaisuuksia sähköisen ja perinteisen taloushallinnon välillä. Samalla tarkoituksena oli löytää toteuttamiskelpoisia kehittämiskohteita tilitoimiston toiminnassa.
Opinnäytetyössä on tehty sekä kvantitatiivinen että kvalitatiivinen tutkimus. Kvantitatiivinen tutkimus oli kysely, jossa tiedusteltiin asiakkaiden halukkuutta siirtyä sähköiseen laskujen käsittelyyn. Kvalitatiivinen osio oli tilitoimiston osakkaille tehty haastattelu, jonka avulla selvitettiin tilitoimiston osakkaiden näkemyksiä sähköisestä taloushallinnosta. Molemmat tutkimukset toteutettiin keväällä 2013.
Vaikka aihetta on tutkittu aiemmin, haluttiin tehdä tutkimus nimenomaan kyseiselle tilitoimistolle, koska tilitoimiston asiakkaat ovat pienyrityksiä, joten muita tutkimuksia ei voitu suoranaisesti soveltaa tähän tilanteeseen. Tilitoimiston asiakkaille tehdyn kyselyn ja tilitoimiston osakkaiden haastatteluiden perusteella tuotettiin SWOT-analyysit yrityksen mahdollisista toimintamalleista. SWOT-analyysien avulla osakkaat pystyvät pohtimaan erilaisia toimintatapamuutoksia.
Opinnäytetyön lopussa on vertailtu perinteistä taloushallintoa sähköiseen taloushallintoon. Tutkimuksen avulla selvisi, että tilitoimiston kannattaisi alkaa sähköistää toimintojaan ja tarjota myös asiakkailleen sitä mahdollisuutta. Varsinkin nyt, kun laskut siirtyvät yhä enemmän digitaaliseen muotoon, tulee tilitoimiston pystyä tarjoamaan asiakkailleen palvelua nykyaikaisilla menetelmillä.
Opinnäytetyössä on tehty sekä kvantitatiivinen että kvalitatiivinen tutkimus. Kvantitatiivinen tutkimus oli kysely, jossa tiedusteltiin asiakkaiden halukkuutta siirtyä sähköiseen laskujen käsittelyyn. Kvalitatiivinen osio oli tilitoimiston osakkaille tehty haastattelu, jonka avulla selvitettiin tilitoimiston osakkaiden näkemyksiä sähköisestä taloushallinnosta. Molemmat tutkimukset toteutettiin keväällä 2013.
Vaikka aihetta on tutkittu aiemmin, haluttiin tehdä tutkimus nimenomaan kyseiselle tilitoimistolle, koska tilitoimiston asiakkaat ovat pienyrityksiä, joten muita tutkimuksia ei voitu suoranaisesti soveltaa tähän tilanteeseen. Tilitoimiston asiakkaille tehdyn kyselyn ja tilitoimiston osakkaiden haastatteluiden perusteella tuotettiin SWOT-analyysit yrityksen mahdollisista toimintamalleista. SWOT-analyysien avulla osakkaat pystyvät pohtimaan erilaisia toimintatapamuutoksia.
Opinnäytetyön lopussa on vertailtu perinteistä taloushallintoa sähköiseen taloushallintoon. Tutkimuksen avulla selvisi, että tilitoimiston kannattaisi alkaa sähköistää toimintojaan ja tarjota myös asiakkailleen sitä mahdollisuutta. Varsinkin nyt, kun laskut siirtyvät yhä enemmän digitaaliseen muotoon, tulee tilitoimiston pystyä tarjoamaan asiakkailleen palvelua nykyaikaisilla menetelmillä.
