TUNTEISIIN! - OTTAAKO HERMOON, TASAILEPPA PULSSI - podcasteja työelämän tunne- ja vuorovaikutustaidoista
Härkönen, Jenna-Maria (2022)
Härkönen, Jenna-Maria
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205169512
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205169512
Tiivistelmä
Suomessa eniten työkyvyttömyyseläköitymisiä oli vuonna 2020 mielenterveyden ja käyttäytymishäiriöiden vuoksi (Eläketurvakeskus 2021). Maailman terveysjärjestö WHO:n mukaan masennus on yksi johtavimmista työkyvyttömyyden aiheuttajista (WHO 2021). Tunteiden säätelytaidot ovat välttämättömiä taistelussa esimerkiksi työuupumista kohtaan (Kokkonen 2017, 117, 119). Tämä opinnäytetyö käsittelee työikäisten mielen hyvinvoinnin edistämistä ja mielenterveyttä työelämän tunne- ja vuorovaikutustaitojen avulla. Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa tietoa työelämän tunne- ja vuorovaikutustaidoista kehittämistehtävänä syntyneiden podcastien muodossa. Tavoitteena oli antaa tietoa ja vinkkejä työikäisille tunne- ja vuorovaikutus-taidoista sekä niiden hyödyistä, edistämisestä työelämän tilanteissa ja elämässä. Näiden taitojen edistämisellä tuetaan työikäisten hyvinvointia ja työssäjaksamista työelämän moninaisuudessa, työn ja arjen yhteensovittamisessa sekä edistetään välillisesti organisaatioiden työyhteisöjen tunneilmastoa ja tuottavuutta. Opinnäytetyön toimeksiantajana ja yhteistyökumppanina toimi kajaanilainen yritys KoulutusAvain Oy. KoulutusAvain Oy on ihmisten käyttäytymiseen, oppimiseen ja kehittymiseen sekä työyhteisöjen toimintaan ja johtamiseen erikoistunut yritys. Podcastien sisällöt on toteutettu yhteistyössä heidän asiantuntijoidensa kanssa. Tässä opinnäytetyössä hyödynnettiin Pelinin (1999) lineaarista mallia kehittämistehtävän toteuttamiseksi. Teoriaa ohjasi tunteiden ja tunnetaitojen määritelmä, sekä niiden yhteys mielenterveyteen. Lisäksi sateenvarjona teoriataustassa toimi Jyväskylän yliopiston tutkimuksessa ja Työsuojelurahaston rahoittamassa Tunto-hankkeessa lanseerattu tunnetoimijuuden määritelmä. Podcastien toteutuksissa käytettävät ohjelmat olivat Zencastr, Audacity ja Anchor. Opinnäytetyön raportointi toteutettiin Savonia ammattikorkeakoulun blogimuotoisen opinnäytetyön ohjeistuksella, jossa podcastit toimivat blogipostauksien tilalla. Opinnäytetyön tuloksena syntyi neljä kuunneltavaa podcastia, joissa käsiteltiin työelämän tunne- ja vuorovaikutustaitoja. Aiheita olivat tunnetaidot, tunteiden säätely haastavissa tilanteissa, psykologinen turvallisuus, temperamentit/persoonallisuus sekä palaute. Käsiteltävät aiheet nousivat työelämän tarpeista. Kuulijat saivat vinkkejä työelämän ja arjen tilanteissa toimimiseen sekä kuinka niihin voidaan vaikuttaa. Jaksot ovat avoimesti kuunneltavissa internetissä Anchor- ja Spotify -sovelluksissa. Kehittämistyön johtopäätöksenä voidaan todeta, että podcastit ovat osoittautuneet hyväksi tavaksi viestiä ja markkinoida erilaisista asiasisällöistä esimerkiksi mielenhyvinvoinnin ja työelämän tunne- ja vuorovaikutustaitojen kontekstissa. Tätä tiivistelmää kirjoittaessani kuunteluja oli tullut kaikkinensa 165. Tässä opinnäyteyön raportissa kuvataan, miten kehittämistehtävänä tuotetut podcastit syntyivät.