Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite

Sisäisen viestinnän vaikutus työnantajamielikuvaan

Joronen, Miko (2022)

 
Avaa tiedosto
Joronen_Miko.pdf (632.6Kt)
Lataukset: 

Rajoitettu käyttöoikeus / Restricted access / Tillgången begränsad
Joronen, Miko
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205169516
Tiivistelmä
McDonald’s on Suomen johtava ravintolaketju, jolla on 67 ravintolaa ympäri Suomea. Ravintoloita sillä on Helsingistä Rovaniemelle saakka. McDonald’s työllistää Suomessa yli 3500 henkilöä, ja ravintolat toimivat franchise-periaatteella. Suurimman osan ravintoloista omistavat yrittäjät, joita Suomessa on jo 11.

Tämän opinnäytetyön tavoitteena on selvittää, millainen vaikutus yrityksen sisäisellä viestinnällä on työnantajamielikuvaan muuttuvassa ympäristössä ja kilpailutilanteessa. Tarkastelussa keskitytään sisäisen viestinnän työkalun McHubin vaikutuksiin toimeksiantajan (Food Folk Suomi Oy) henkilöstössä. Työn aikana halutaan erityisesti löytää mahdollisia kehityskohteita työnantajamielikuvan parantamiseen.

Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisin menetelmin McDonald’sin henkilöstölle. Tutkimuksella selvitettiin mielipidettä niin työnantajasta kuin myös uuden intranetin toimivuutta kohtaan. Kysely laadittiin Webropol-työkalun avulla. Kyselyyn vastasi noin 9 % henkilöstöstä ja vastauksia kertyi yhteensä 315. Kysely oli avoinna intranetissä ja vastaajien kesken jaettiin palkinnoksi elokuvalippuja.

Kyselyn tulokset olivat yksiselitteiset ja antoivat pohjan työnantajamielikuvan kehittämiselle. Suurin osa uusista työntekijöistä on tyytyväisiä uuteen tapaan kommunikoida, mutta henkilöt, joilla on ollut pitempi työsuhde, haluaisivat turvautua vielä perinteiseen tapaan kommunikoida. Työantajamielikuvaan vaikuttavat erityisesti työnantajan tavoitettavuus, postausten sisältö, työsuhteen kesto, työntekijä asema sekä vapaa-ajan erottaminen työstä. Intranetin toimimattomuus on vaikuttanut heikentäviäsi henkilökunnan tyytyväisyyteen sisäisen viestinnän osalta.

Tutkimustulosten perusteella työnantajamielikuvaa voidaan helposti parantaa sisäisen viestinnän keinoin. McHubin toimivuuden kartoituksen jälkeen työnantajan tulee paneutua intranetissä julkaistavaan sisältöön. Henkilökuntaa on osallistuttava ja otettava mukaan eri prosesseihin. Kun työnantaja panostaa omaan tavoitettavuuteensa pystytään työnantajamielikuvaan vaikuttamaan positiivisesti. Myös jokaisen tulisi ottaa intranet viimein käyttöön ja huolehtia, että jokainen osaa käyttää sitä.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste