Lapin AMKin kestävän kehityksen ja opiskelijanäkökulmien yhteistyön kehittäminen
Määttänen, Tea (2022)
Määttänen, Tea
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205169533
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205169533
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää miten Lapin AMKin opiskelijat saisi aktivoitua ja kiinnostumaan Lapin AMKin kestävän kehityksen toiminnasta. Tutkimusongelmakysymystä rajattiin kolmella apukysymyksellä, jotka olivat kuinka paljon opiskelijat tietävät kestävästä kehityksestä, kuinka paljon opiskelijat tietävät Lapin AMKin kestävästä kehityksestä ja millaista toimintaa opiskelijat haluaisivat Lapin AMKin kestävän kehityksen heille tuottavan.
Opinnäytetyöhön liittyviä keskeisiä asiakokonaisuuksia olivat Ammattikorkeakoulujen rehtorineuvosto Arene ry:n kestävän kehityksen ohjelma, Yhdistyneiden kansakuntien kestävän kehityksen tavoitteet sekä Lapin AMKin kestävän kehityksen toimenpiteet. Opinnäytetyössä selvitettiin kvantitatiivisen tutkimuksen avulla Lapin AMKin opiskelijoiden taustatietoa kestävästä kehityksestä sekä opiskelijoiden toiveita liittyen Lapin AMKin kestävän kehityksen toimenpiteisiin. Tutkimuksen aineistoa olivat kyselytutkimuksella saadut vastaukset.
Lapin ammattikorkeakoulun tutkinto-opiskelijoille lähetettiin sähköpostikysely. Kyselystä saatujen vastausten perusteella Lapin AMKin opiskelijat eivät ole kiinnostuneita osallistumaan varsinaiseen kestävän kehityksen toimintaan Lapin AMKissa. Lapin AMKin opiskelijoiden kiinnostus osallistua erilaisiin kyselyssä esitettyihin tapahtumiin oli matala ja avoimen kentän vastausten perusteella se osittain selittyy opiskelijoiden ajanpuutteella.
Opinnäytetyön tutkimuksen perusteella voinee todeta, että Lapin AMKin kestävän kehityksen toiminnan täytyisi ensin näkyä toimipisteillä enemmän, jotta se tulisi tutuksi Lapin AMKin opiskelijoille ja jotta siihen kiinnitettäisiin enemmän huomiota.
Opinnäytetyöhön liittyviä keskeisiä asiakokonaisuuksia olivat Ammattikorkeakoulujen rehtorineuvosto Arene ry:n kestävän kehityksen ohjelma, Yhdistyneiden kansakuntien kestävän kehityksen tavoitteet sekä Lapin AMKin kestävän kehityksen toimenpiteet. Opinnäytetyössä selvitettiin kvantitatiivisen tutkimuksen avulla Lapin AMKin opiskelijoiden taustatietoa kestävästä kehityksestä sekä opiskelijoiden toiveita liittyen Lapin AMKin kestävän kehityksen toimenpiteisiin. Tutkimuksen aineistoa olivat kyselytutkimuksella saadut vastaukset.
Lapin ammattikorkeakoulun tutkinto-opiskelijoille lähetettiin sähköpostikysely. Kyselystä saatujen vastausten perusteella Lapin AMKin opiskelijat eivät ole kiinnostuneita osallistumaan varsinaiseen kestävän kehityksen toimintaan Lapin AMKissa. Lapin AMKin opiskelijoiden kiinnostus osallistua erilaisiin kyselyssä esitettyihin tapahtumiin oli matala ja avoimen kentän vastausten perusteella se osittain selittyy opiskelijoiden ajanpuutteella.
Opinnäytetyön tutkimuksen perusteella voinee todeta, että Lapin AMKin kestävän kehityksen toiminnan täytyisi ensin näkyä toimipisteillä enemmän, jotta se tulisi tutuksi Lapin AMKin opiskelijoille ja jotta siihen kiinnitettäisiin enemmän huomiota.
