Verkkokaupan käyttö hankintojen ostokanavana rakennusalalla
Tuomi, Samu (2022)
Tuomi, Samu
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205179723
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205179723
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, käytetäänkö verkkokauppaa rakennusalan B2B-hankinnoissa ostokanavana. Työn tavoitteena oli lisätä omaa tietoa verkkokau pasta sekä rakennusalan hankintakanavista sekä rakennusalasta yleisesti. Tarkoitus oli tuottaa taustoittavaa tietoa, fiktiiviselle rautakaupalle, jonka pääsääntöinen myynti kanava asiakkaille olisi verkkokauppa.
Opinnäytetyössä käytetty viitekehys sisälsi verkkokaupan, rakennusalan sekä rauta kaupan kirjallisuutta, yrityksen kirjoitettua sisältöä sekä alalla toimivien henkilöiden haastatteluja. Työ toteutettiin haastatteluna henkilöille, jotka toimivat opinnäytetyössä käsiteltävien toimialojen parissa. Viitekehyksessä käytiin läpi aihealueita, jotka liitty vät tutkimusongelman selvittämiseen. Opinnäytetyön käytetty tutkimusmenetelmä oli kvalitatiivinen. Selvityksessä käytettiin lisäksi aineistoina haastateltaville esitettyjen kysymysten vastauksia, joista johdettiin johtopäätökset.
Opinnäytetyön lopputulos oli, että yritykset eivät ole määritelleet ihanneasiakkaitaan. Haastateltavien vastauksista selvisi, että verkkokaupat eivät tarjoa tarpeeksi infor maatiota ostopäätöksen tekemiseen sieltä. Selvityksessä hyödynnetyt haastattelut antoivat myös hyvää tietoa yleisesti viitekehyksessä käsiteltävistä verkkokaupoista.
Tämä selvitystyö avasi rakennusalan ammattilaisten ajatusmaailmaa liittyen verkko kaupan käyttöön. Lisäksi selvityksessä hyödynnetyt haastattelut antoivat myös hyvää tietoa viitekehyksessä käsiteltävistä aiheista. Työssä huomattiin haastateltavien vas tauksista tekijöitä, joihin rautakaupan yritykset pyrkivät löytämään ratkaisuja. Verkko kauppoja ei koettu tarpeeksi informatiivisiksi.
Opinnäytetyössä käytetty viitekehys sisälsi verkkokaupan, rakennusalan sekä rauta kaupan kirjallisuutta, yrityksen kirjoitettua sisältöä sekä alalla toimivien henkilöiden haastatteluja. Työ toteutettiin haastatteluna henkilöille, jotka toimivat opinnäytetyössä käsiteltävien toimialojen parissa. Viitekehyksessä käytiin läpi aihealueita, jotka liitty vät tutkimusongelman selvittämiseen. Opinnäytetyön käytetty tutkimusmenetelmä oli kvalitatiivinen. Selvityksessä käytettiin lisäksi aineistoina haastateltaville esitettyjen kysymysten vastauksia, joista johdettiin johtopäätökset.
Opinnäytetyön lopputulos oli, että yritykset eivät ole määritelleet ihanneasiakkaitaan. Haastateltavien vastauksista selvisi, että verkkokaupat eivät tarjoa tarpeeksi infor maatiota ostopäätöksen tekemiseen sieltä. Selvityksessä hyödynnetyt haastattelut antoivat myös hyvää tietoa yleisesti viitekehyksessä käsiteltävistä verkkokaupoista.
Tämä selvitystyö avasi rakennusalan ammattilaisten ajatusmaailmaa liittyen verkko kaupan käyttöön. Lisäksi selvityksessä hyödynnetyt haastattelut antoivat myös hyvää tietoa viitekehyksessä käsiteltävistä aiheista. Työssä huomattiin haastateltavien vas tauksista tekijöitä, joihin rautakaupan yritykset pyrkivät löytämään ratkaisuja. Verkko kauppoja ei koettu tarpeeksi informatiivisiksi.