Millainen vaikutus Jodel-keskusteluilla on työnantajamielikuvaan?
Ihaksinen, Noora (2022)
Ihaksinen, Noora
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205179743
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205179743
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, millainen vaikutus Jodel-keskusteluilla on työnantajamielikuvaan. Tutkimuksen kohderyhmänä oli 16–30-vuotiaat sovelluksen nykyiset tai entiset käyttäjät, joilla on jakaa kokemuksia sen vaikutuksista.
Opinnäytetyön viitekehyksessä käsiteltiin Jodel-sovelluksen ja työnantajamielikuvan määritelmiä. Työnantajamielikuvaa tarkasteltiin ulkoisesta näkökulmasta. Jodel-sovelluksen näkymää ja käyttöä havainnoitiin erilaisten kuvien avulla ja vertaillen sen ominaisuuksia muihin samantyylisiin alustoihin.
Tässä opinnäytetyössä selvitettiin, millainen vaikutus anonyymilla keskustelulla on työnantajamielikuvaan, millainen merkitys on kommentin näkyvyydellä sekä selvitettiin, onko taustatekijöillä vaikutusta anonyymin kommentin vaikuttavuuteen. Tutkimuksessa käytettiin kvantitatiivista eli määrällistä tutkimusmenetelmää ja tiedonkeruuseen käytettiin kyselylomaketta.
Taustatekijöillä ei ollut tilastollisesti merkitystä anonyymin keskustelun vaikuttavuuteen. Jodel-sovelluksessa kommentin uskottavuutta lisäsi siinä olleet argumentit ja se, kuinka tuttu aihe oli lukijalle entuudestaan ja se, miten paljon samasta aiheesta on aloituksia ja kuinka paljon nämä ovat saaneet reagointeja. Kommentit vaikuttivat jonkin verran lukijoihin, vaikkei sen pohjalta vielä muodostettu lopullista mielipidettä. Lähipiiristä kuullut kokemukset sekä omakohtaiset kokemukset määrittävät eniten mielipiteen muodostumiseen.
Opinnäytetyön viitekehyksessä käsiteltiin Jodel-sovelluksen ja työnantajamielikuvan määritelmiä. Työnantajamielikuvaa tarkasteltiin ulkoisesta näkökulmasta. Jodel-sovelluksen näkymää ja käyttöä havainnoitiin erilaisten kuvien avulla ja vertaillen sen ominaisuuksia muihin samantyylisiin alustoihin.
Tässä opinnäytetyössä selvitettiin, millainen vaikutus anonyymilla keskustelulla on työnantajamielikuvaan, millainen merkitys on kommentin näkyvyydellä sekä selvitettiin, onko taustatekijöillä vaikutusta anonyymin kommentin vaikuttavuuteen. Tutkimuksessa käytettiin kvantitatiivista eli määrällistä tutkimusmenetelmää ja tiedonkeruuseen käytettiin kyselylomaketta.
Taustatekijöillä ei ollut tilastollisesti merkitystä anonyymin keskustelun vaikuttavuuteen. Jodel-sovelluksessa kommentin uskottavuutta lisäsi siinä olleet argumentit ja se, kuinka tuttu aihe oli lukijalle entuudestaan ja se, miten paljon samasta aiheesta on aloituksia ja kuinka paljon nämä ovat saaneet reagointeja. Kommentit vaikuttivat jonkin verran lukijoihin, vaikkei sen pohjalta vielä muodostettu lopullista mielipidettä. Lähipiiristä kuullut kokemukset sekä omakohtaiset kokemukset määrittävät eniten mielipiteen muodostumiseen.