Verkkosivujen käyttäjäkokemuksen- ja polkujen kehittäminen: case Bomba.fi
Miettinen, Sanni (2022)
Miettinen, Sanni
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205179893
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205179893
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli Bomba.fi -verkkosivujen käyttäjäkokemus- sekä polut ja niiden kehittäminen. Tavoitteena oli kartoittaa verkkosivujen kehityskohtia ja tarjota niihin kehitysehdotuksia. Tutkimusongelmina olivat kysymykset “Millaisia käyttäjäkokemus ja käyttäjäpolut ovat tällä hetkellä?” ja “Miten käyttäjäkokemusta ja käyttäjäpolkuja voidaan kehittää?”.
Opinnäytetyön teoriaosaan laadittiin kaksi päälukua, jotka olivat digitaalinen liiketoiminta ja käyttäjäkokemussuunnittelu. Digitaalisen liiketoiminnan alaluvuissa käsiteltiin digimarkkinointia, omaa, maksettua sekä ansaittua mediatilaa ja hakukoneoptimointia. Käyttäjäkokemussuunnittelun alaluvuissa perehdyttiin käyttöliittymään, käyttäjäkokemuksen sekä digitaaliseen asiakaskokemukseen, käyttäjäkokemussuunnitteluun, palvelupolkuun ja käytettävyyteen.
Opinnäytetyössä kartoitettiin kehityskohteita erityisesti käyttäjäkokemukseen- ja polkuihin liittyen. Tietoa kerättiin havainnoimalla sekä verkkosivuja, että niiden Google Analytics-dataa ja teettämällä käytettävyystestauskysely kymmenen henkilön kohderyhmällä. Kaikki kohderyhmään kuuluneet olivat henkilöitä, jotka eivät ennen olleet vierailleet verkkosivuilla. Näin ollen opinnäytetyössä hyödynnettiin sekä laadullisia- että määrällisiä aineistonkeruumenetelmiä. Näiden aineistonkeruumenetelmien pohjalta saaduista tuloksista saatiin selville kehitys- sekä ongelmakohdat verkkosivuilta ja tehtiin niille kehitys- ja korjausehdotukset.
Tutkimuksessa onnistuttiin löytämään useita kehityskohteita verkkosivuilla. Kerätyn aineiston pohjalta todettiin, että eniten huomiota vaativia kehityskohteita olivat verkkosivujen silmäiltävyys, otsikointi, visuaalinen ilme, sekä tieto siitä, mitä karjalaisuus ja Bomba ovat. Sen lisäksi erityisesti haasteita esiintyi käyttäjäpoluissa monimutkaisten linkkivalintojen sekä rikkinäisien linkkien takia. Edellä mainittujen lisäksi löydettiin useita muita kehityskohteita. Kehityskohteet listattiin lukuun kuusi ja niistä tehtiin myös taulukko, josta näkyvät kehityskohteet sekä niiden esiintymispaikat ja kehitysehdotukset. Opinnäytetyössä tehty kysely voitaisiin toteuttaa uudestaan esimerkiksi vuoden päästä. Sen avulla voitaisiin selvittää, onko toteutetuilla kehitysehdotuksilla ollut vaikutusta verkkosivujen tarjoamaan käyttäjäkokemukseen ja sen käyttäjäpolkuihin.
Opinnäytetyön teoriaosaan laadittiin kaksi päälukua, jotka olivat digitaalinen liiketoiminta ja käyttäjäkokemussuunnittelu. Digitaalisen liiketoiminnan alaluvuissa käsiteltiin digimarkkinointia, omaa, maksettua sekä ansaittua mediatilaa ja hakukoneoptimointia. Käyttäjäkokemussuunnittelun alaluvuissa perehdyttiin käyttöliittymään, käyttäjäkokemuksen sekä digitaaliseen asiakaskokemukseen, käyttäjäkokemussuunnitteluun, palvelupolkuun ja käytettävyyteen.
Opinnäytetyössä kartoitettiin kehityskohteita erityisesti käyttäjäkokemukseen- ja polkuihin liittyen. Tietoa kerättiin havainnoimalla sekä verkkosivuja, että niiden Google Analytics-dataa ja teettämällä käytettävyystestauskysely kymmenen henkilön kohderyhmällä. Kaikki kohderyhmään kuuluneet olivat henkilöitä, jotka eivät ennen olleet vierailleet verkkosivuilla. Näin ollen opinnäytetyössä hyödynnettiin sekä laadullisia- että määrällisiä aineistonkeruumenetelmiä. Näiden aineistonkeruumenetelmien pohjalta saaduista tuloksista saatiin selville kehitys- sekä ongelmakohdat verkkosivuilta ja tehtiin niille kehitys- ja korjausehdotukset.
Tutkimuksessa onnistuttiin löytämään useita kehityskohteita verkkosivuilla. Kerätyn aineiston pohjalta todettiin, että eniten huomiota vaativia kehityskohteita olivat verkkosivujen silmäiltävyys, otsikointi, visuaalinen ilme, sekä tieto siitä, mitä karjalaisuus ja Bomba ovat. Sen lisäksi erityisesti haasteita esiintyi käyttäjäpoluissa monimutkaisten linkkivalintojen sekä rikkinäisien linkkien takia. Edellä mainittujen lisäksi löydettiin useita muita kehityskohteita. Kehityskohteet listattiin lukuun kuusi ja niistä tehtiin myös taulukko, josta näkyvät kehityskohteet sekä niiden esiintymispaikat ja kehitysehdotukset. Opinnäytetyössä tehty kysely voitaisiin toteuttaa uudestaan esimerkiksi vuoden päästä. Sen avulla voitaisiin selvittää, onko toteutetuilla kehitysehdotuksilla ollut vaikutusta verkkosivujen tarjoamaan käyttäjäkokemukseen ja sen käyttäjäpolkuihin.