Verkkoviestintä brändin rakentamisessa
Ikävalko, Miina (2022)
Ikävalko, Miina
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205179830
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205179830
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee brändin ja verkkoviestinnän rakentamisprosessia. Opinnäytetyön toteutus tapahtuu Design Centerin toimeksiannosta, joka on Savonian yrityspalveluihin kuuluva oppimisympäristönä toimiva suunnittelutoimisto. Opinnäytetyön kirjoittaja on työskennellyt kyseisessä toimistossa koko lukuvuoden 2021-2022, jonka aikana hän on vastannut projektien verkkosivujen suunnittelusta ja toteutuksesta. Design Centerin projekteissa työskentelee harjoittelujaksoja suorittavia Savonian muotoiluopiskelijoita, joilla on omat eri osaamisalueensa ja kiinnostuksen kohteensa. Tiettyjä taitoja omaavien harjoittelijoiden löytäminen on kuitenkin osoittautunut haasteelliseksi. Etenkin verkkosivut ovat isossa osassa kaikissa Design Centerin projekteissa, joten työtiimissä on koko ajan oltava ainakin yksi sen alueen hallitseva tai siitä kiinnostunut harjoittelija. Tämä opinnäytetyö on tietopaketti heille, jotka ovat aiheesta kiinnostuneita. Työ sisältää niin teoriaa kuin käytännön ohjeita ja vinkkejä brändäyprojekteihin yleisesti, sekä myös tarkemman katsauksen suositun sivunrakentajan, eli Elementorin käyttämiseen, sekä hyvän verkkosivun vaatimuksiin. Opinnäytetyö toteutetaan keräämällä aiheen tutkimuskirjallisuuden teoreettista aineistoa, joka todennettaan soveltamalla niitä työelämän projekteihin, joissa luodaan yrityksille täysin uusia tai uudistettuja brändi-kokonaisuuksia. Kaikki projektit ovat keskeneräisiä tämän opinnäytetyön tekemisen aikana, eikä yrityksille tehtyjä verkkosivuja ole vielä julkaistu, joten materiaaleja esitetään niiden sen hetkisessä työvaiheessa ja niiden sisällön sopivuuden mukaan. Esimerkkeinä käytetään myös ulkopuolisia verkkosivuja.