Urheiluseuran sponsoriyhteistyön suunnittelu - Case: Veitsiluodon Kisaveikot Ry
Rantsi, Anna-Maria; Vistala, Sanna (2022)
Rantsi, Anna-Maria
Vistala, Sanna
2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205179887
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205179887
Tiivistelmä
Urheiluseurojen aktiivijäsenten määrä on vähentynyt vuosien varrella, mikä tarkoittaa, että seuro-jen varainhankinta perustuu yhä pienenevän joukon työhön. Urheiluseurat ovat yleishyödyllisiä yhteisöjä ja pääosa varainhankinnan tuotoista saadaan tänäkin päivänä perinteisin menetelmin, kuten talkootöillä, arpajaisilla ja tapahtumilla. Varainhankinnan tuotoista ei yleensä joudu mak-samaan veroja, kun toiminta on satunnaista ja arvoltaan kohtuullista.
Urheiluseurat liikuttavat isoa osaa suomalaisista ja niiden kansanterveydellinen merkitys on suu-ri. Hyvin suunniteltu ja toteutettu varainhankinta vapauttaa aktiivien aikaa seuran varsinaisen toiminnan kehittämiseen eli liikuntapalveluiden tuottamiseen ja hyvinvoinnin edistämiseen. Perin-teisen varainhankinnan rinnalla on syntynyt uusi sponsoriyhteistyön käsite, jossa seura tai yksit-täinen urheilija tekee yhteistyötä ison tai pienemmän yrityksen tai yhteisön kanssa. Sponsoriyh-teistyö perustuu vastavuoroisuuteen sen sijaan, että yritys vain lahjoittaisi rahaa suoraan seuralle tai urheilijalle.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää kemiläiselle urheiluseuralle Veitsiluodon Kisa-veikot Ry:lle tiivis ohjepaketti sponsoriyhteistyön aloittamiseksi ja kehittämiseksi seurassa osana muuta varainhankintaa. Teoriaperusta rakentui kirjallisuuskatsauksen ja seuratoimijoiden haastat-teluiden ympärille. Seuran talouden tilaa tutkittiin suppean tilinpäätösanalyysin avulla. Toiminnal-lisen työn tuotoksena syntyi PowerPoint-esitys, joka luovutettiin seuran käyttöön yhdessä valmiin opinnäytetyön kanssa.
Opinnäytetyön tekijät eivät ole toimeksiantajaseuran jäseniä, eivätkä tunne seuran toimintaa läpikotaisin. Tuotoksena valmistunut esitys on suppea paketti ja tarjoaa seuralle yhden ulkopuo-lisen näkökulman toiminnan kehittämiseksi. Työn käytettävyys perustuu seurassa toimijoiden aktiivisuuteen jatkossa ja se voi parhaimmillaan motivoida uusia aktiiveja mukaan toimintaan. Sponsoriyhteistyön mahdollisuudet ovat rajattomat ja työllä pyritään ennen kaikkea käynnistä-mään kehitystyötä ja tarjoamaan työkaluja erilaisten yhteistyömuotojen löytämiseksi.
Urheiluseurat liikuttavat isoa osaa suomalaisista ja niiden kansanterveydellinen merkitys on suu-ri. Hyvin suunniteltu ja toteutettu varainhankinta vapauttaa aktiivien aikaa seuran varsinaisen toiminnan kehittämiseen eli liikuntapalveluiden tuottamiseen ja hyvinvoinnin edistämiseen. Perin-teisen varainhankinnan rinnalla on syntynyt uusi sponsoriyhteistyön käsite, jossa seura tai yksit-täinen urheilija tekee yhteistyötä ison tai pienemmän yrityksen tai yhteisön kanssa. Sponsoriyh-teistyö perustuu vastavuoroisuuteen sen sijaan, että yritys vain lahjoittaisi rahaa suoraan seuralle tai urheilijalle.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää kemiläiselle urheiluseuralle Veitsiluodon Kisa-veikot Ry:lle tiivis ohjepaketti sponsoriyhteistyön aloittamiseksi ja kehittämiseksi seurassa osana muuta varainhankintaa. Teoriaperusta rakentui kirjallisuuskatsauksen ja seuratoimijoiden haastat-teluiden ympärille. Seuran talouden tilaa tutkittiin suppean tilinpäätösanalyysin avulla. Toiminnal-lisen työn tuotoksena syntyi PowerPoint-esitys, joka luovutettiin seuran käyttöön yhdessä valmiin opinnäytetyön kanssa.
Opinnäytetyön tekijät eivät ole toimeksiantajaseuran jäseniä, eivätkä tunne seuran toimintaa läpikotaisin. Tuotoksena valmistunut esitys on suppea paketti ja tarjoaa seuralle yhden ulkopuo-lisen näkökulman toiminnan kehittämiseksi. Työn käytettävyys perustuu seurassa toimijoiden aktiivisuuteen jatkossa ja se voi parhaimmillaan motivoida uusia aktiiveja mukaan toimintaan. Sponsoriyhteistyön mahdollisuudet ovat rajattomat ja työllä pyritään ennen kaikkea käynnistä-mään kehitystyötä ja tarjoamaan työkaluja erilaisten yhteistyömuotojen löytämiseksi.
