Sairaanhoitajan osaaminen lasten teho-osastolla - Osaamisluokittelun laatiminen OYS:n lasten teho- ja valvontaosastolle
Loukusa, Maija; Sirviö, Minna-Mari; Taikina-aho, Elina (2022)
Loukusa, Maija
Sirviö, Minna-Mari
Taikina-aho, Elina
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205179942
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205179942
Tiivistelmä
Sairaanhoitajan osaaminen lasten teho- ja valvontaosastolla on laaja kokonaisuus. Osaaminen voidaan jaotella eri tavoin, esimerkiksi kliiniseen ja ammatilliseen osaamiseen. Kliinisellä osaamisella tarkoitetaan yleisesti potilaan tilan ja hoidon tarpeen arviointia sekä hoitotyön diagnoosien tekemistä, hoitotyön suunnittelua, toteutusta ja vaikuttavuuden arviointia. Tässä työssä keskityttiin pelkästään kliiniseen osaamiseen.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kirjallisuuskatsauksesta saatavien tietojen avulla kuvata lasten tehosairaanhoitajalta vaadittavat tiedot ja taidot sekä kehittää teoriatiedon pohjalta sairaanhoitajan osaamiseen perustuva osaamisluokittelu Oulun yliopistollisen sairaalan (OYS) lasten teho- ja valvontaosastolle. Kartoittavan kirjallisuuskatsauksen avulla lasten tehosairaanhoitajan kliinisestä osaamisesta löytyi kolme pääluokkaa: hoitotyön interventiot, kliiniset ohjeet sekä hoitotyön periaatteet. Lisäksi näille pääluokille löytyi selkeitä alaluokkia eli yksittäisiä sairaanhoitajan osaamisen osa-alueita. Työn toisessa vaiheessa tutkimusvaiheen kirjallisuuskatsauksesta saatujen tietojen pohjalta laadittiin osaamisluokittelu, jossa kliinisen osaamisen osa-alueet jaettiin viidelle eri osaamistasolle (oppija, perusosaaja, osaaja, syväosaaja ja asiantuntija). Osaamistasot oli etukäteen nimetty mukaillen OYS:n jo olemassa olevia osaamisen tasoja. Osaamisluokittelu laadittiin yhteiskehittämistyöpajoissa, joissa hyödynnettiin tilaajatahon henkilökuntaan kuuluvien sairaanhoitajien asiantuntijuutta.
Yhteistyössä laaditut osaamismäärittelyt antavat jatkossa OYS:n lasten teho- ja valvontaosaston käyttöön selkeät ja kaikille tasapuoliset kriteerit sairaanhoitajan osaamisen tasoista. Yksittäisen lasten tehosairaanhoitajan osaamisen määrittelyn avulla sairaanhoitajaresurssi voidaan kohdentaa juuri potilaan vaatimalla tavalla. Sairaanhoitajan osaamiseen perustuva osaamisluokittelu helpottaa myös työvuorosuunnittelua, koska sen avulla voidaan varmistaa, että jokaisessa työvuorossa on riittävästi osaamista.
Jatkossa osaamisen tutkiminen sekä perusteellisempi määrittely koko maan laajuisesti ja jopa maailmanlaajuisesti varmistaisi tasalaatuisen osaamisen ja hoidon lasten tehohoidossa. Myös osaamisen mittaamiseen tarvittaisiin välineitä, jotta osaamisen arviointi ei perustuisi pelkkään subjektiiviseen arvioon vaan validoituun mittariin ja/tai näyttöihin ja/tai testeihin. Lisäksi lasten tehosairaanhoitajille tulisi olla tarjolla opintokokonaisuuksia, joiden avulla kaikilla lasten tehosairaanhoitajilla olisi mahdollisuus saada yhtäläinen koulutuspohja.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kirjallisuuskatsauksesta saatavien tietojen avulla kuvata lasten tehosairaanhoitajalta vaadittavat tiedot ja taidot sekä kehittää teoriatiedon pohjalta sairaanhoitajan osaamiseen perustuva osaamisluokittelu Oulun yliopistollisen sairaalan (OYS) lasten teho- ja valvontaosastolle. Kartoittavan kirjallisuuskatsauksen avulla lasten tehosairaanhoitajan kliinisestä osaamisesta löytyi kolme pääluokkaa: hoitotyön interventiot, kliiniset ohjeet sekä hoitotyön periaatteet. Lisäksi näille pääluokille löytyi selkeitä alaluokkia eli yksittäisiä sairaanhoitajan osaamisen osa-alueita. Työn toisessa vaiheessa tutkimusvaiheen kirjallisuuskatsauksesta saatujen tietojen pohjalta laadittiin osaamisluokittelu, jossa kliinisen osaamisen osa-alueet jaettiin viidelle eri osaamistasolle (oppija, perusosaaja, osaaja, syväosaaja ja asiantuntija). Osaamistasot oli etukäteen nimetty mukaillen OYS:n jo olemassa olevia osaamisen tasoja. Osaamisluokittelu laadittiin yhteiskehittämistyöpajoissa, joissa hyödynnettiin tilaajatahon henkilökuntaan kuuluvien sairaanhoitajien asiantuntijuutta.
Yhteistyössä laaditut osaamismäärittelyt antavat jatkossa OYS:n lasten teho- ja valvontaosaston käyttöön selkeät ja kaikille tasapuoliset kriteerit sairaanhoitajan osaamisen tasoista. Yksittäisen lasten tehosairaanhoitajan osaamisen määrittelyn avulla sairaanhoitajaresurssi voidaan kohdentaa juuri potilaan vaatimalla tavalla. Sairaanhoitajan osaamiseen perustuva osaamisluokittelu helpottaa myös työvuorosuunnittelua, koska sen avulla voidaan varmistaa, että jokaisessa työvuorossa on riittävästi osaamista.
Jatkossa osaamisen tutkiminen sekä perusteellisempi määrittely koko maan laajuisesti ja jopa maailmanlaajuisesti varmistaisi tasalaatuisen osaamisen ja hoidon lasten tehohoidossa. Myös osaamisen mittaamiseen tarvittaisiin välineitä, jotta osaamisen arviointi ei perustuisi pelkkään subjektiiviseen arvioon vaan validoituun mittariin ja/tai näyttöihin ja/tai testeihin. Lisäksi lasten tehosairaanhoitajille tulisi olla tarjolla opintokokonaisuuksia, joiden avulla kaikilla lasten tehosairaanhoitajilla olisi mahdollisuus saada yhtäläinen koulutuspohja.
