Tuotteen teknisten ja kaupallisten näkökulmien yhdistäminen
Kantola, Janna (2022)
Kantola, Janna
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022051810021
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022051810021
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tehtiin yritykselle, joka suunnittelee ja tarjoaa koneita ja järjestelmiä ohutlevyn valmistukseen. Työssä tutkittiin tuotetietoa eri näkökulmista, jotta löydettäisiin tapoja yhtenäistää tuoteinformaatiota myynti- ja tuotantopuolella siten, että konfiguraattoreiden tuottamaa ja yrityksen eri organisaatioiden tarvitsemaa tietoa olisi helpompi käyttää ja päivittää. Tuotekehitys- ja toimitusprosessin nopeus ja tehokkuus syntyvät tiedon siirrosta, töiden organisoinnista ja ennustettavuuden parantamisesta.
Tämä laadullinen toimintatutkimus toteutettiin yhdistelmänä kirjallisuuskatsausta, suunnittelu- ja valmistusyrityksen työntekijöiden haastatteluja sekä yrityksen sisäisten asiakirjojen ja tietojärjestelmien käytön analysointia. Tutkimuksessa kartoitettiin tuotetietoprosesseja ja tiedon laatuun vaikuttavia tekijöitä. Tutkimustietoa reflektointiin kaupallisen ja teknisen puolen kurssimateriaaleihin ja yrityksen toimintaan sen vastaavuuden varmistamiseksi.
Tutkimusaineistosta pääteltiin, että kaupallisen näkökulman selventäminen ja asiakastarvetietojen kerääminen dokumentoidusti tuotekehityksen alkuvaihetta varten parantaa tuotetiedon laatua ja varmistaa, että tuotteet vastaavat valmistuessaan markkinoiden kysyntää. Turhan työn välttäminen ja toimintojen yhtenäisen tavoitteen selkeys nopeuttavat tuotteen saantia markkinoille ja auttavat pitämään tuotetiedon yhtenäisenä, vaikka tietoa rikastetaan eri osastojen tarpeiden mukaan niin teknisin kuin valmistuksen, myynnin ja markkinointikanavien tarvitsemalla tiedolla. Jatkuva prosessien parantaminen ja asiakkaiden tarpeisiin reagoiminen ovat tekijöitä, jotka mahdollistavat yrityksen olemassaolon tulevaisuudessa. Tuotetiedon hallinta on jokaisen valmistavan yrityksen tehokkuuden perusta.
Tämä laadullinen toimintatutkimus toteutettiin yhdistelmänä kirjallisuuskatsausta, suunnittelu- ja valmistusyrityksen työntekijöiden haastatteluja sekä yrityksen sisäisten asiakirjojen ja tietojärjestelmien käytön analysointia. Tutkimuksessa kartoitettiin tuotetietoprosesseja ja tiedon laatuun vaikuttavia tekijöitä. Tutkimustietoa reflektointiin kaupallisen ja teknisen puolen kurssimateriaaleihin ja yrityksen toimintaan sen vastaavuuden varmistamiseksi.
Tutkimusaineistosta pääteltiin, että kaupallisen näkökulman selventäminen ja asiakastarvetietojen kerääminen dokumentoidusti tuotekehityksen alkuvaihetta varten parantaa tuotetiedon laatua ja varmistaa, että tuotteet vastaavat valmistuessaan markkinoiden kysyntää. Turhan työn välttäminen ja toimintojen yhtenäisen tavoitteen selkeys nopeuttavat tuotteen saantia markkinoille ja auttavat pitämään tuotetiedon yhtenäisenä, vaikka tietoa rikastetaan eri osastojen tarpeiden mukaan niin teknisin kuin valmistuksen, myynnin ja markkinointikanavien tarvitsemalla tiedolla. Jatkuva prosessien parantaminen ja asiakkaiden tarpeisiin reagoiminen ovat tekijöitä, jotka mahdollistavat yrityksen olemassaolon tulevaisuudessa. Tuotetiedon hallinta on jokaisen valmistavan yrityksen tehokkuuden perusta.