Polkuopiskelijasta tutkinto-opiskelijaksi prosessin kehittäminen Vaasan ammattikorkeakoulussa
Valkama, Niina (2022)
Valkama, Niina
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022051810038
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022051810038
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia mihin asioihin opiskelijaroolin vaihtuminen vaikuttaa ja kuinka avoimen ammattikorkeakoulun kautta suoritetut opinnot saadaan kohdistettua oikein opintosuunnitelmaan tutkinto-opiskelijaksi siirryttäessä. Työn tavoitteena oli löytää selkeä, sujuva ja automaattinen prosessi opiskelutietojen siirtämiseen opiskelijaroolin vaihtuessa. Työn toimeksiantaja oli Vaasan ammattikorkeakoulu.
Työn teoriaosuudessa kerrotaan, mitä on polkuopiskelu sekä mitä on tutkinto-opiskelu ja kuinka siirtyminen näiden välillä tapahtuu. Teoriaosuudessa käsitellään myös prosessin kehittämistä sekä benchmarking - menetelmää. Tutkimuksen empiirinen osuus koostuu kolmesta teemahaastattelusta. Haastateltavat toimivat eri ammattikorkeakouluissa polkuopiskelijasta tutkinto-opiskelijaksi prosessin parissa. Haastatteluiden pohjalta tehtiin toimintamallikuvaukset, joita vertailtiin keskenään sekä tehtiin toimintaehdotus prosessin kehittämiseksi.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että prosessi on hyvin samankaltainen jokaisen haastateltavan ammattikorkeakoulussa, koska käytössä on sama järjestelmä. Haastatteluissa selviää, että prosessin läpimenoa oli sujuvoitettu ja nopeutettu poistamalla aikaa vieviä välivaiheita. Polkuopiskelijan roolissa suoritettujen opintojen siirto kuitenkin vaatii tarkkuutta ja se on aikaa vievää manuaalista työtä, joten tämän vaiheen poistamiseksi tehtiin toimintaehdotus.
Työn teoriaosuudessa kerrotaan, mitä on polkuopiskelu sekä mitä on tutkinto-opiskelu ja kuinka siirtyminen näiden välillä tapahtuu. Teoriaosuudessa käsitellään myös prosessin kehittämistä sekä benchmarking - menetelmää. Tutkimuksen empiirinen osuus koostuu kolmesta teemahaastattelusta. Haastateltavat toimivat eri ammattikorkeakouluissa polkuopiskelijasta tutkinto-opiskelijaksi prosessin parissa. Haastatteluiden pohjalta tehtiin toimintamallikuvaukset, joita vertailtiin keskenään sekä tehtiin toimintaehdotus prosessin kehittämiseksi.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että prosessi on hyvin samankaltainen jokaisen haastateltavan ammattikorkeakoulussa, koska käytössä on sama järjestelmä. Haastatteluissa selviää, että prosessin läpimenoa oli sujuvoitettu ja nopeutettu poistamalla aikaa vieviä välivaiheita. Polkuopiskelijan roolissa suoritettujen opintojen siirto kuitenkin vaatii tarkkuutta ja se on aikaa vievää manuaalista työtä, joten tämän vaiheen poistamiseksi tehtiin toimintaehdotus.