Terapeuttiset menetelmät lastensuojelussa: henkilökunnan kokemuksia koulutuksesta
Kuosmanen, Maarit (2022)
Kuosmanen, Maarit
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022051810139
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022051810139
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvailla Terapeuttiset menetelmät lastensuojelussa -koulutukseen osallistuneen henkilökunnan kokemuksia koulutuksesta, sekä tutkia koulutuksen vaikutusta lastensuojelun sijaishuollossa tehtävään työhön. Opinnäytetyön tutkimuskysymykset olivat: millaista osaamista koulutus on antanut työntekijän työskentelyyn, miten henkilökunnan uutta osaamista hyödynnetään käytännön työssä ja miten koulutusta voidaan kehittää.
Lastensuojelun sijaishuollossa työskentelevät ohjaajat ovat kaivanneet lisää työmenetelmiä sekä ymmärrystä lasten kanssa tehtävään työhön. Nuorisokodin työntekijöille järjestettiin vuoden kestävä koulutus terapeuttisista menetelmistä lastensuojelussa. Tämä koulutus mukaili kognitiivisen käyttäytymisterapian taustateorioita. Koulutus huomioi myös aikaisemman tutkimustiedon, jonka mukaan aikuiskoulutuksen teorian oppimisen optimoimiseksi tulisi linkittyä käytäntöön.
Kyselyyn vastanneen henkilökunnan mukaan koulutus oli hyödyllinen. Koulutus koettiin tarjonneen työkaluja arjen työskentelyyn sijaishuoltoyksikön ohjaajan työssä ja vahvistaneen työntekijän omaa ammatillista osaamista sekä lisänneen työhyvinvointia. Työntekijät kirjoittivat myös kehittämisideoita tuleville koulutuksille.
Opinnäytetyönä tehty tutkimus toteutettiin kyselylomakkeella, jossa oli kaksi taustakysymystä ja viisi avointa kysymystä. Tutkimusaineisto analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysilla.
Lastensuojelun sijaishuollossa työskentelevät ohjaajat ovat kaivanneet lisää työmenetelmiä sekä ymmärrystä lasten kanssa tehtävään työhön. Nuorisokodin työntekijöille järjestettiin vuoden kestävä koulutus terapeuttisista menetelmistä lastensuojelussa. Tämä koulutus mukaili kognitiivisen käyttäytymisterapian taustateorioita. Koulutus huomioi myös aikaisemman tutkimustiedon, jonka mukaan aikuiskoulutuksen teorian oppimisen optimoimiseksi tulisi linkittyä käytäntöön.
Kyselyyn vastanneen henkilökunnan mukaan koulutus oli hyödyllinen. Koulutus koettiin tarjonneen työkaluja arjen työskentelyyn sijaishuoltoyksikön ohjaajan työssä ja vahvistaneen työntekijän omaa ammatillista osaamista sekä lisänneen työhyvinvointia. Työntekijät kirjoittivat myös kehittämisideoita tuleville koulutuksille.
Opinnäytetyönä tehty tutkimus toteutettiin kyselylomakkeella, jossa oli kaksi taustakysymystä ja viisi avointa kysymystä. Tutkimusaineisto analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysilla.