Kauppakeskusten matkailun vetovoimatekijät
Vornanen, Voitto (2022)
Vornanen, Voitto
2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022051910343
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022051910343
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli tutkia Suomen kauppakeskusten vetovoimatekijöitä matkailun näkökulmasta. Opinnäytetyössä keskityttiin tutkimaan, mitkä vetovoimatekijät vaikuttavat positiivisesti kauppakeskuksen me-nestymiseen Suomessa, ja pohdittiin millaisia nykypäivän kauppakeskusten kuuluisi olla, jotta ne houkuttelisivat asiakkaita.
Opinnäytetyön tutkimus toteutettiin laadullisena eli kvalitatiivisena tutkimuksena, ja aineistonkeruumenetelmäksi valittiin teemahaastattelu. Haastattelussa oli tarkoitus saada kauppakeskusliiketoiminnan ammattilaiset kerto-maan, mitkä tekijät ovat avaimena menestyvään kauppakeskukseen. Haastatteluun osallistui neljän eri kauppa-keskuksen johtajat. Haastattelut tehtiin vuoden 2021 loka-marraskuun aikana. Teemahaastattelussa oli kolme teemaa. Ensimmäinen teema oli kauppakeskusten markkinasektorit ja asiakaskunta. Toisena oli kauppakeskuk-sien vetovoimaisuuteen vaikuttavat sisäiset tekijät, ja kolmantena teemana oli kauppakeskusten vetovoimaisuu-teen vaikuttavat ulkoiset tekijät.
Tutkimuksen tulokset olivat enemmän suuntaa antavia kuin laaja-alaista tutkimustietoa, johtuen haastattelun monitulkintaisesta luonteesta, sekä haastateltavien ihmisten harvalukuisuudesta. Saadut tutkimustulokset tukivat teoriaa, jonka pohjalta haastattelu sekä tutkimus tehtiin. Tutkimuksessa kävi ilmi, että menestyvä kauppakes-kus on monen tekijän summa. Monen eri asian täytyy olla kunnossa, jotta kauppakeskukset pärjäävät kovassa kilpailussa Suomessa. Tutkimus poikii mahdollisia jatkotutkimuksia mm. kauppakeskusten vetovoimaisuutta asiakaskyselyn pohjalta.
Opinnäytetyön tutkimus toteutettiin laadullisena eli kvalitatiivisena tutkimuksena, ja aineistonkeruumenetelmäksi valittiin teemahaastattelu. Haastattelussa oli tarkoitus saada kauppakeskusliiketoiminnan ammattilaiset kerto-maan, mitkä tekijät ovat avaimena menestyvään kauppakeskukseen. Haastatteluun osallistui neljän eri kauppa-keskuksen johtajat. Haastattelut tehtiin vuoden 2021 loka-marraskuun aikana. Teemahaastattelussa oli kolme teemaa. Ensimmäinen teema oli kauppakeskusten markkinasektorit ja asiakaskunta. Toisena oli kauppakeskuk-sien vetovoimaisuuteen vaikuttavat sisäiset tekijät, ja kolmantena teemana oli kauppakeskusten vetovoimaisuu-teen vaikuttavat ulkoiset tekijät.
Tutkimuksen tulokset olivat enemmän suuntaa antavia kuin laaja-alaista tutkimustietoa, johtuen haastattelun monitulkintaisesta luonteesta, sekä haastateltavien ihmisten harvalukuisuudesta. Saadut tutkimustulokset tukivat teoriaa, jonka pohjalta haastattelu sekä tutkimus tehtiin. Tutkimuksessa kävi ilmi, että menestyvä kauppakes-kus on monen tekijän summa. Monen eri asian täytyy olla kunnossa, jotta kauppakeskukset pärjäävät kovassa kilpailussa Suomessa. Tutkimus poikii mahdollisia jatkotutkimuksia mm. kauppakeskusten vetovoimaisuutta asiakaskyselyn pohjalta.