Varaverkonhallintakeskuksen käyttöönotto
Kaarto, Niko (2014)
Kaarto, Niko
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405147740
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405147740
Tiivistelmä
Tämä työ tehtiin Cygate Oy:lle. Verkonhallinta- ja valvontapalveluita tarjoavan yrityksen on hyvä ottaa huomioon erilaiset vika- ja katastrofitilanteet sekä niiden vaikutus verkonvalvontaan ja hallintaan. Cygaten on oltava valmis varautumaan tilanteisiin, joissa nykyinen verkonhallintakeskus menetetään pidemmäksi aikaa.
Työn tavoitteena oli tehdä käyttövalmis varaverkonhallintakeskus sekä päivittää Cygaten IT-palveluiden jatkuvuuden hallinnan dokumentit ajan tasalle varaverkonhallintakeskuksen osalta. Työn alussa kuvattiin IT-palveluiden jatkuvuudenhallinnanprosessia ITIL:n näkökulmasta sekä määriteltiin Cygaten prosessi varaverkonhallintakeskukseen siirtymiselle. Työn alussa esiteltiin myös erilaisia tekniikoita verkonvalvontaan ja –hallintaan (SNMP, RMON, Netflow) sekä esiteltiin Cygaten käyttämää verkonvalvontatekniikkaa.
Työn käytännön osuudessa laitettiin varaverkonhallintakeskuksen kytkimelle tarvittavat määritykset kytkemällä se Cygaten laboratorioverkkoon, minkä jälkeen se vietiin varaverkonhallintakeskukseen. Kytkimelle määriteltiin tarvittavat verkot, reititykset ja tietoturva-asetukset. Varaverkonhallintakeskus ja sen verkot liitettiin Cygaten olemassa olevaan verkkoon sekä asennettiin varaverkonhallintakeskuksen työasemiin tarvittavat sovellukset. Varaverkonhallintakeskuksen IP-puhelimet myös asennettiin tässä yhteydessä.
Lopuksi kaikkien yhteyksien ja työasemien toimivuus testattiin. Tämän jälkeen korjattiin kaikki testauksissa ilmenneet ongelmat. Valmiin työn tuloksena saatiin toimiva varaverkonhallintakeskus Cygate Oy:lle. Varaverkonhallintakeskus on käyttövalmiina, jos sinne siirtymiselle tulee tarve.
Työn tavoitteena oli tehdä käyttövalmis varaverkonhallintakeskus sekä päivittää Cygaten IT-palveluiden jatkuvuuden hallinnan dokumentit ajan tasalle varaverkonhallintakeskuksen osalta. Työn alussa kuvattiin IT-palveluiden jatkuvuudenhallinnanprosessia ITIL:n näkökulmasta sekä määriteltiin Cygaten prosessi varaverkonhallintakeskukseen siirtymiselle. Työn alussa esiteltiin myös erilaisia tekniikoita verkonvalvontaan ja –hallintaan (SNMP, RMON, Netflow) sekä esiteltiin Cygaten käyttämää verkonvalvontatekniikkaa.
Työn käytännön osuudessa laitettiin varaverkonhallintakeskuksen kytkimelle tarvittavat määritykset kytkemällä se Cygaten laboratorioverkkoon, minkä jälkeen se vietiin varaverkonhallintakeskukseen. Kytkimelle määriteltiin tarvittavat verkot, reititykset ja tietoturva-asetukset. Varaverkonhallintakeskus ja sen verkot liitettiin Cygaten olemassa olevaan verkkoon sekä asennettiin varaverkonhallintakeskuksen työasemiin tarvittavat sovellukset. Varaverkonhallintakeskuksen IP-puhelimet myös asennettiin tässä yhteydessä.
Lopuksi kaikkien yhteyksien ja työasemien toimivuus testattiin. Tämän jälkeen korjattiin kaikki testauksissa ilmenneet ongelmat. Valmiin työn tuloksena saatiin toimiva varaverkonhallintakeskus Cygate Oy:lle. Varaverkonhallintakeskus on käyttövalmiina, jos sinne siirtymiselle tulee tarve.