Kehitysvammaisen potilaan erityispiirteet ja kohtaaminen: oppimateriaali Oulun ammattikorkeakoulun ensihoitajaopiskelijoille
Ristimäki, Janna; Pelkonen, Taru (2022)
Ristimäki, Janna
Pelkonen, Taru
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022051910393
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022051910393
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli laatia itsenäisesti opiskeltava oppimateriaali kehitysvammaisen potilaan kohtaamiseen ja yleisimpiin kehitysvammojen erityispiirteisiin. Tavoitteena oli lisätä ensihoitajien tietoa ja varmuutta kehitysvammaisen potilaan kohtaamiseen sekä tuottaa kehitysvammaisille potilaille tarkoituksenmukaista ja laadukasta hoitoa ensihoitajien tiedon ja varmuuden kasvaessa. Käytettävyyden, saavutettavuuden ja resurssien optimoinnin myötä oppimateriaali
tuotettiin Oulun ammattikorkeakoulun Moodle-oppimisympäristöön. Työn ideana toimi molempien
tekijöiden aikaisempi työkokemus kehitysvamma-alalla, minkä vuoksi aihe koettiin tärkeäksi.
Työssämme rajasimme pois aikuisiällä vammautuneet, liikuntavammaiset, sekä ainoastaan näköja kuulovammaiset ja keskityimme nimenomaan kehitysvammaisuuteen. Nämä rajasimme pois,
koska ne eivät sisälly yksinään kehitysvammaisuuden määritelmään. Käsittelimme laajasti yleisimpiä kehitysvammaisuuteen liittyviä erityispiirteitä ja liitännäissairauksia. Downin oireyhtymää sekä
Fragiili-X-oireyhtymää tarkastelimme tarkemmin niiden yleisyyden vuoksi.
Tällä hetkellä ensihoitajaopiskelijoille ei ole Oulun ammattikorkeakoulussa tarjolla oppimateriaalia
kehitysvammaisiin potilaisiin liittyen, joten koimme että tämä olisi tarpeellista tuottaa. Myös erinäiset aiemmat tutkimukset ovat tuoneet ilmi puutteita kehitysvammaisen potilaan kohtaamisessa sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisten keskuudessa. Laadukkaan hoidon ja kohtaamisen saavuttamiseksi tulisi jokaisella terveydenhuollon ammattilaisella olla osaaminen kehitysvammaisen
potilaan erityispiirteistä.
Työn teoriatieto kerättiin alan kirjallisuudesta ja julkaisuista, sisältäen sekä suomenkielisiä että kansainvälisiä lähteitä. Tämän teoriatiedon pohjalta koostettiin oppimateriaali, johon sisältyi opiskelijan
pohdintaosuus, PowerPoint-ohjelmalla tuotettu teoriatietopaketti, sekä tämän jälkeen palauteosio.
Onnistuimme tuottamaan kattavan tietopaketin ensihoitajaopiskelijoiden käyttöön.
Oppimateriaalin vertaisarvioi saman vuosikurssin ensihoitajaopiskelijoista koostuva ryhmä. Palautekyselyn mukaan oppimateriaali koettiin hyödylliseksi ja tarpeelliseksi. Sisältöön oltiin pääosin tyytyväisiä ja pieniä muutoksia oppimateriaaliin tehtiin ehdotusten perusteella. Palautteiden perusteella oppimateriaali soveltuu ensihoitajaopiskelijoiden käyttöön.
tuotettiin Oulun ammattikorkeakoulun Moodle-oppimisympäristöön. Työn ideana toimi molempien
tekijöiden aikaisempi työkokemus kehitysvamma-alalla, minkä vuoksi aihe koettiin tärkeäksi.
Työssämme rajasimme pois aikuisiällä vammautuneet, liikuntavammaiset, sekä ainoastaan näköja kuulovammaiset ja keskityimme nimenomaan kehitysvammaisuuteen. Nämä rajasimme pois,
koska ne eivät sisälly yksinään kehitysvammaisuuden määritelmään. Käsittelimme laajasti yleisimpiä kehitysvammaisuuteen liittyviä erityispiirteitä ja liitännäissairauksia. Downin oireyhtymää sekä
Fragiili-X-oireyhtymää tarkastelimme tarkemmin niiden yleisyyden vuoksi.
Tällä hetkellä ensihoitajaopiskelijoille ei ole Oulun ammattikorkeakoulussa tarjolla oppimateriaalia
kehitysvammaisiin potilaisiin liittyen, joten koimme että tämä olisi tarpeellista tuottaa. Myös erinäiset aiemmat tutkimukset ovat tuoneet ilmi puutteita kehitysvammaisen potilaan kohtaamisessa sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisten keskuudessa. Laadukkaan hoidon ja kohtaamisen saavuttamiseksi tulisi jokaisella terveydenhuollon ammattilaisella olla osaaminen kehitysvammaisen
potilaan erityispiirteistä.
Työn teoriatieto kerättiin alan kirjallisuudesta ja julkaisuista, sisältäen sekä suomenkielisiä että kansainvälisiä lähteitä. Tämän teoriatiedon pohjalta koostettiin oppimateriaali, johon sisältyi opiskelijan
pohdintaosuus, PowerPoint-ohjelmalla tuotettu teoriatietopaketti, sekä tämän jälkeen palauteosio.
Onnistuimme tuottamaan kattavan tietopaketin ensihoitajaopiskelijoiden käyttöön.
Oppimateriaalin vertaisarvioi saman vuosikurssin ensihoitajaopiskelijoista koostuva ryhmä. Palautekyselyn mukaan oppimateriaali koettiin hyödylliseksi ja tarpeelliseksi. Sisältöön oltiin pääosin tyytyväisiä ja pieniä muutoksia oppimateriaaliin tehtiin ehdotusten perusteella. Palautteiden perusteella oppimateriaali soveltuu ensihoitajaopiskelijoiden käyttöön.