Liikunnanopettajien ajatuksia tavoitteiden asettelun merkityksestä perusopetuksen 7.–9. -luokkalaisten oppilaiden positiiviseen liikuntakokemukseen liikuntatunneilla
Udelius, Marika; Mäkinen, Anniina (2022)
Udelius, Marika
Mäkinen, Anniina
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205128859
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205128859
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää millä tavalla perusopetuksen vuosiluokkien 7.–9. oppilaiden positiivinen liikuntakokemus näyttäytyy liikunnanopettajille ja onko siihen mahdollista vaikuttaa tavoitteiden asettelulla. Opinnäytetyön tavoitteena oli saada käsitys liikunnan valtakunnallisen opetussuunnitelman (2014) ja liikunnanopettajan tavoitteiden asettelun yhteydestä oppilaiden positiiviseen liikuntakokemuksen.
Opinnäytetyön toimeksiantaja toimi Koululiikuntaliitto. Opinnäytetyömme määrällinen kyselytutkimus toteutettiin sähköisenä kyselynä loppuvuodesta 2021. Kyselytutkimuksen tulokset analysoitiin ja muutettiin sanalliseen muotoon. Teoreettinen viitekehyksemme perustuu kansainvälisiin teorioihin ja malleihin, jotka ovat yleisessä käytössä suomalaisessa liikunnanopetuksessa sekä kotimaisiin lähteisiin liikunnanopetuksesta. Kyselyyn vastaajia oli vähän, joten sen tulokset eivät ole yleistettäviä. Opinnäytetyön kyselyn tulosten perusteella voidaan ajatella 7.–9. -luokkalaisten oppilaiden liikunnanopettajien kokevan tavoitteiden asettelun merkityksen tärkeäksi oppilaiden positiiviseen kokemukseen liikuntatunneilla.
Johtopäätösten mukaan tavoitteiden asettelulla on merkitystä oppilaan positiiviseen liikuntakokemukseen liikuntatunneilla. Tavoite ei kuitenkaan yksinään riitä takaamaan positiivista kokemusta, vaan se on työkalu yhdessä useiden muiden työkalujen joukossa. Tavoite, oppilaan kokemus ja liikuntatuntien motivaatioilmasto yhdessä vaikuttavat oppilaiden kokemukseen liikuntatunneilla. Tulevaisuudessa olisi mielenkiintoista tutkia millaisia konkreettisia tavoitteita liikunnanopettajat asettavat ja miten oppilaat omien sanojensa mukaan nämä samat tavoitteet kokevat.
Opinnäytetyön toimeksiantaja toimi Koululiikuntaliitto. Opinnäytetyömme määrällinen kyselytutkimus toteutettiin sähköisenä kyselynä loppuvuodesta 2021. Kyselytutkimuksen tulokset analysoitiin ja muutettiin sanalliseen muotoon. Teoreettinen viitekehyksemme perustuu kansainvälisiin teorioihin ja malleihin, jotka ovat yleisessä käytössä suomalaisessa liikunnanopetuksessa sekä kotimaisiin lähteisiin liikunnanopetuksesta. Kyselyyn vastaajia oli vähän, joten sen tulokset eivät ole yleistettäviä. Opinnäytetyön kyselyn tulosten perusteella voidaan ajatella 7.–9. -luokkalaisten oppilaiden liikunnanopettajien kokevan tavoitteiden asettelun merkityksen tärkeäksi oppilaiden positiiviseen kokemukseen liikuntatunneilla.
Johtopäätösten mukaan tavoitteiden asettelulla on merkitystä oppilaan positiiviseen liikuntakokemukseen liikuntatunneilla. Tavoite ei kuitenkaan yksinään riitä takaamaan positiivista kokemusta, vaan se on työkalu yhdessä useiden muiden työkalujen joukossa. Tavoite, oppilaan kokemus ja liikuntatuntien motivaatioilmasto yhdessä vaikuttavat oppilaiden kokemukseen liikuntatunneilla. Tulevaisuudessa olisi mielenkiintoista tutkia millaisia konkreettisia tavoitteita liikunnanopettajat asettavat ja miten oppilaat omien sanojensa mukaan nämä samat tavoitteet kokevat.