Luomu- ja lähituotteiden kannattavuus : case yritys x
Saloviin, Kira (2022)
Saloviin, Kira
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022051910407
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022051910407
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on tehty toimeksiantona pienelle liikeyritykselle, jonka valikoima on laaja. Opinnäytetyö käsittelee luomu- ja lähituotteiden kannattavuutta ja sen parantamista. Tavoitteena on selvittää, onko luomu- ja lähituotteiden myynti kannattavaa toimeksiantajayritykselle. Selvitys on ajankohtainen, sillä tuotteet ovat uusin lisäys laajaan valikoimaan. Ennen työn aloittamista kävi ilmi, että yrityksen kauppiailla ei ollut aikaa eikä resursseja tutkia kyseistä asiaa, ja siksi tämä päätyi työn aiheeksi.
Työn teoriaosuus koostuu kannattavuudesta ja siihen liittyvistä osa-alueista. Tutkimus on tapaustutkimus ja aineistoa on kerätty laadullisin ja määrällisin menetelmin. Aineistoa kerättiin erilaisista dokumenteista ja kyselystä. Kysely suunnattiin säännöllisesti tuoteryhmää ostaville asiakkaille. Muu aineisto kerättiin yrityksen kassajärjestelmästä, josta saatiin tuotettua erilaisia lukuja ja raportteja. Kassajärjestelmästä saatiin vertailuun kesä- ja talviajalta myytyjen tuotteiden määrät ja katteet.
Lopputulokseksi saatiin yritykselle käytännöllinen selvitys, mitä voitaisiin tehdä, jotta tuotteiden kannattavuus paranisi. Yritys voisi esimerkiksi pohtia tuotteiden sijoittamista näkyvämmälle paikalle ja mahdollisuuksien mukaan laajentaa valikoimaansa. Kysely antoi hyviä ehdotuksia ja uusia näkökulmia, ja kassajärjestelmästä saadut raportit auttoivat hahmottamaan numeerista puolta. Kyselyn vastauksista kävi ilmi, että suurin osa vastanneista olivat tyytyväisä valikoimaan ja hintoihin. Kyselyyn vastanneet esittivät esimerkiksi toiveita tuotevalikoimaan. Opinnäytetyö toi myös uusia toimintatapoja yritykseen, kuten tuotteiden hävikin kirjaaminen ja sen pienentäminen. Toimeksiantajan on nyt helppo lähteä tutkimaan muidenkin tuoteryhmien kannattavuutta.
Työn teoriaosuus koostuu kannattavuudesta ja siihen liittyvistä osa-alueista. Tutkimus on tapaustutkimus ja aineistoa on kerätty laadullisin ja määrällisin menetelmin. Aineistoa kerättiin erilaisista dokumenteista ja kyselystä. Kysely suunnattiin säännöllisesti tuoteryhmää ostaville asiakkaille. Muu aineisto kerättiin yrityksen kassajärjestelmästä, josta saatiin tuotettua erilaisia lukuja ja raportteja. Kassajärjestelmästä saatiin vertailuun kesä- ja talviajalta myytyjen tuotteiden määrät ja katteet.
Lopputulokseksi saatiin yritykselle käytännöllinen selvitys, mitä voitaisiin tehdä, jotta tuotteiden kannattavuus paranisi. Yritys voisi esimerkiksi pohtia tuotteiden sijoittamista näkyvämmälle paikalle ja mahdollisuuksien mukaan laajentaa valikoimaansa. Kysely antoi hyviä ehdotuksia ja uusia näkökulmia, ja kassajärjestelmästä saadut raportit auttoivat hahmottamaan numeerista puolta. Kyselyn vastauksista kävi ilmi, että suurin osa vastanneista olivat tyytyväisä valikoimaan ja hintoihin. Kyselyyn vastanneet esittivät esimerkiksi toiveita tuotevalikoimaan. Opinnäytetyö toi myös uusia toimintatapoja yritykseen, kuten tuotteiden hävikin kirjaaminen ja sen pienentäminen. Toimeksiantajan on nyt helppo lähteä tutkimaan muidenkin tuoteryhmien kannattavuutta.