Omistajastrategialla tehokkuutta yrityksen omistajien toimintaan: Case Iisalmen Putkiasennus Oy
Juntunen, Tiia (2022)
Juntunen, Tiia
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022051910408
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022051910408
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda yhtenäinen omistajastrategia toimeksiantajayritykselle. Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia toimeksiantajayrityksen nykyistä omistajastrategiaa. Tutkimusongelmana oli se, onko yrityksellä yhtenäistä omistajastrategiaa. Tutkimuskysymyksenä olivat: millainen on yrityksen tämänhetkinen
omistajastrategia sekä millainen omistajastrategia palvelee parhaiten yrityksen tulevaisuuden tavoitteita? Kolmantena tutkimuskysymyksenä oli: millaiset motiivit omistajilla on omistukselleen? Opinnäytetyön toimeksiantajana on yli 40 vuotta toiminut LVIK-alan perheyritys.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostuu perhepääomateorioista sekä omistajuudesta ja omistajastrategiasta.Teoriaosassa käsitellään 5R-omistajastrategiamalli.
Opinnäytetyö toteutettiin konstruktiivisella tutkimusstrategialla ja laadullisella tutkimusotteella. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin kyselylomaketta sekä teemahaastatteluja yrityksen omistajille. Kyselylomakkeen tarkoituksena oli alustaa aihetta omistajille sekä saada lähtötietoja yrityksen tämänhetkisestä omistajastrategiasta
teemahaastattelujen pohjaksi. Teemahaastattelujen avulla haluttiin saada syvempi vastaus
omistajien näkemykseen omistajastrategiasta sekä syistä ja motiiveista omistukselleen.
Opinnäytetyön tutkimusaineiston perusteella voitiin todeta, että toimeksiantajayrityksessä ei ollut havaittavissa selkeää, yhtenäistä omistajastrategiaa. Omistajat totesivat, että monessa asiassa oli lähdetty jatkamaan edellisen sukupolven työtä, ilman tarkempaa suunnitelmaa. Opinnäytetyön tuotoksena luotiin yritykseen 5R-omistajastrategiamallia pohjana käyttäen uusi, yhtenäinen omistajastrategian malli, jota työstettiin yhdessä omistajien kanssa työpajatyöskentelyn avulla. Omistajastrategian luomisessa hyödynnettiin omistajien ajatuksia liittyen yrityksen tulevaisuuteen ja kehittämiseen. Omistajien motiivit omistukselleen kytkeytyivät vahvasti perheyritykseen ja sen historiaan. Omistajat kokivat, että yrityksen etu on aina tärkein ja ettei raha ole perheyrityksessä tärkein arvo. Lisäksi he näkivät omistuksensa vastuullisena tehtävänä,
jonka kautta voivat toimia esimerkkinä muille. Perheyritys nähtiin vahvuutena, koska vastuu jakaantuu monelle ihmiselle. Lopulta perhe on kuitenkin aina tärkein.
omistajastrategia sekä millainen omistajastrategia palvelee parhaiten yrityksen tulevaisuuden tavoitteita? Kolmantena tutkimuskysymyksenä oli: millaiset motiivit omistajilla on omistukselleen? Opinnäytetyön toimeksiantajana on yli 40 vuotta toiminut LVIK-alan perheyritys.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostuu perhepääomateorioista sekä omistajuudesta ja omistajastrategiasta.Teoriaosassa käsitellään 5R-omistajastrategiamalli.
Opinnäytetyö toteutettiin konstruktiivisella tutkimusstrategialla ja laadullisella tutkimusotteella. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin kyselylomaketta sekä teemahaastatteluja yrityksen omistajille. Kyselylomakkeen tarkoituksena oli alustaa aihetta omistajille sekä saada lähtötietoja yrityksen tämänhetkisestä omistajastrategiasta
teemahaastattelujen pohjaksi. Teemahaastattelujen avulla haluttiin saada syvempi vastaus
omistajien näkemykseen omistajastrategiasta sekä syistä ja motiiveista omistukselleen.
Opinnäytetyön tutkimusaineiston perusteella voitiin todeta, että toimeksiantajayrityksessä ei ollut havaittavissa selkeää, yhtenäistä omistajastrategiaa. Omistajat totesivat, että monessa asiassa oli lähdetty jatkamaan edellisen sukupolven työtä, ilman tarkempaa suunnitelmaa. Opinnäytetyön tuotoksena luotiin yritykseen 5R-omistajastrategiamallia pohjana käyttäen uusi, yhtenäinen omistajastrategian malli, jota työstettiin yhdessä omistajien kanssa työpajatyöskentelyn avulla. Omistajastrategian luomisessa hyödynnettiin omistajien ajatuksia liittyen yrityksen tulevaisuuteen ja kehittämiseen. Omistajien motiivit omistukselleen kytkeytyivät vahvasti perheyritykseen ja sen historiaan. Omistajat kokivat, että yrityksen etu on aina tärkein ja ettei raha ole perheyrityksessä tärkein arvo. Lisäksi he näkivät omistuksensa vastuullisena tehtävänä,
jonka kautta voivat toimia esimerkkinä muille. Perheyritys nähtiin vahvuutena, koska vastuu jakaantuu monelle ihmiselle. Lopulta perhe on kuitenkin aina tärkein.