Luovuus YouTubessa : YouTuben sisällöntuottajien näkökulmia alustan vaikutuksesta luovuuteen
Petäjäniemi, Minna (2022)
Petäjäniemi, Minna
2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022051810194
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022051810194
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on selvittää miten, YouTube-videoalustan sisällöntuottajat kokevat alustan vaikuttavan luovuuteensa. Työssä kartoitetaan, kokevatko sisällöntuottajat vaikutukset rajoittavina vai mahdollistavina, ja pohditaan, miten palvelun sisältämät erilaiset ulkoiset kannustimet tai rajoitteet vaikuttavat luovuuteen. Työn teoriaosuudessa avataan luovuutta ja siihen liittyviä käsitteitä, esitellään YouTube alustana ja tuodaan esiin digitaalisen aikakauden mahdollisia vaikutuksia luovuuteen. Tutkimusosuudessa käsitellään laadullisen haastattelun menetelmän valintoja, tutkimusaineistoa ja sen analysointia. Tutkimuksessa haastateltiin viittä YouTuben sisällöntuottajaa.
Haastatteluista havaittiin, että sisällöntuottajat kokevat alustan enemmän tai vähemmän ohjaavan oman luovan ilmaisun muotoa. Toisaalta alustan nähtiin edistävän luovaa vapautta, mutta toisaalta myös asettavan ulkoisia paineita luovaan tuottamiseen. Kokemukset ulkoisten rajoitteiden ja kannustimien vaikutuksista olivat vaihtelevia. Positiivinen verbaalinen palaute ja kuluttajien osoittama kiinnostus omaa sisältöä kohtaan koettiin luovuutta edistävänä. Lyhyen videosisällön trendi, sisällön tiheän julkaisuvälin suosiminen ja kilpailu alustalla nousivat tutkimushaastatteluissa esiin negatiivisesti vaikuttavina tekijöinä.
Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että YouTuben sisällöntuottajat kokevat alustan vaikuttavan sekä rajoittavasti että mahdollistavasti luovuuteensa. Näyttää siltä, että sisällöntuottajien on määriteltävä omat tavoitteet selkeiksi ja päätettävä, milloin ja missä mittakaavassa kuluttajat tai muut alustalla vaikuttavat voimat ja rajoitteet saavat vaikuttaa omaan luovaan tuottamiseen. Voidaan myös kyseenalaistaa, ovatko alustan luomat rajoitteet ja paineet luovuudelle aina negatiivisia tekijöitä. On mahdollista, että paineet voivat hioa ja kehittää omaa luovuutta. Tärkeätä olisi kuitenkin säilyttää päätäntävalta sisällöntuottajalla ja pitää alusta mahdollisimman vapaana ympäristönä, jotta luovuus voi kukoistaa. Opinnäytetyötä voidaan hyödyntää YouTuben sisällöntuotannossa ja se soveltuu pohjaksi laajemmalle luovuustutkimukselle ja tutkimukselle digitaalisten alustojen vaikutuksesta luovuuteen.
Haastatteluista havaittiin, että sisällöntuottajat kokevat alustan enemmän tai vähemmän ohjaavan oman luovan ilmaisun muotoa. Toisaalta alustan nähtiin edistävän luovaa vapautta, mutta toisaalta myös asettavan ulkoisia paineita luovaan tuottamiseen. Kokemukset ulkoisten rajoitteiden ja kannustimien vaikutuksista olivat vaihtelevia. Positiivinen verbaalinen palaute ja kuluttajien osoittama kiinnostus omaa sisältöä kohtaan koettiin luovuutta edistävänä. Lyhyen videosisällön trendi, sisällön tiheän julkaisuvälin suosiminen ja kilpailu alustalla nousivat tutkimushaastatteluissa esiin negatiivisesti vaikuttavina tekijöinä.
Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että YouTuben sisällöntuottajat kokevat alustan vaikuttavan sekä rajoittavasti että mahdollistavasti luovuuteensa. Näyttää siltä, että sisällöntuottajien on määriteltävä omat tavoitteet selkeiksi ja päätettävä, milloin ja missä mittakaavassa kuluttajat tai muut alustalla vaikuttavat voimat ja rajoitteet saavat vaikuttaa omaan luovaan tuottamiseen. Voidaan myös kyseenalaistaa, ovatko alustan luomat rajoitteet ja paineet luovuudelle aina negatiivisia tekijöitä. On mahdollista, että paineet voivat hioa ja kehittää omaa luovuutta. Tärkeätä olisi kuitenkin säilyttää päätäntävalta sisällöntuottajalla ja pitää alusta mahdollisimman vapaana ympäristönä, jotta luovuus voi kukoistaa. Opinnäytetyötä voidaan hyödyntää YouTuben sisällöntuotannossa ja se soveltuu pohjaksi laajemmalle luovuustutkimukselle ja tutkimukselle digitaalisten alustojen vaikutuksesta luovuuteen.