Muotoiluajattelu musiikkituotannossa
Jurmu, Nikolaus (2022)
Jurmu, Nikolaus
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022051810201
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022051810201
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on tutkia miten muotoiluajattelu voisi toimia musiikkituotannossa. Tutkimuksessa käsitellään kirjoittajan kokemuksia ja näkemyksiä siitä, miten muotoiluajattelun käytännöt toimivat osana musiikkituotantoprosessia design sprint –metodia hyväksi käyttäen.
Teoreettisessa osuudessa käydään läpi keskeisiä käsitteitä ja muita tutkimuksen kannalta oleellisia huomioita. Käsitteet kuten musiikkituotanto, muotoiluajattelu sekä design sprint selitetään teoreettisessa osuudessa. Osiossa myös kerrotaan kirjoittajan lähtökohdat design sprintin suunnittelulle sekä tutkimuksen tavoitteet.
Opinnäytetyössä esiteltävä tutkimus tehtiin autoetnografisella tutkimusmenetelmällä. Kirjoittaja piti päiväkirjaa koko suunnitteluprosessin ja design sprintin ajan. Tutkimuksessa sovellettiin muotoiluajattelun periaatteita ja käytäntöjä musiikkituotantoon design sprintin avulla.
Analyyttisessä osiossa kirjoittaja kertoo kronologisesti tutkimuksen tapahtumat, joihin kuuluivat konseptin suunnittelu sekä design sprint. Tulokset osoittivat, että muotoiluajattelu on hyödyllinen menetelmä artistin identiteetin, vision ja suunnitelmien muodostamisessa. Tutkimuksen mukaan design sprint voi olla kuitenkin haastava metodi äänitteen tekniseen tuotantoon.
Työn lopussa käydään läpi mitkä asiat toimivat design sprintillä musiikkituotantoa edistävällä tavalla ja mitkä asiat olivat ongelmallisia. Johtopäätökset osoittivat, että muotoiluajattelu voi olla musiikkituotannossa hyödyllinen metodi artistin vision kartoittamisessa, tavoitteiden ja suunnitelmien muodostamisessa sekä taiteellisen työn ideoinnissa.
Teoreettisessa osuudessa käydään läpi keskeisiä käsitteitä ja muita tutkimuksen kannalta oleellisia huomioita. Käsitteet kuten musiikkituotanto, muotoiluajattelu sekä design sprint selitetään teoreettisessa osuudessa. Osiossa myös kerrotaan kirjoittajan lähtökohdat design sprintin suunnittelulle sekä tutkimuksen tavoitteet.
Opinnäytetyössä esiteltävä tutkimus tehtiin autoetnografisella tutkimusmenetelmällä. Kirjoittaja piti päiväkirjaa koko suunnitteluprosessin ja design sprintin ajan. Tutkimuksessa sovellettiin muotoiluajattelun periaatteita ja käytäntöjä musiikkituotantoon design sprintin avulla.
Analyyttisessä osiossa kirjoittaja kertoo kronologisesti tutkimuksen tapahtumat, joihin kuuluivat konseptin suunnittelu sekä design sprint. Tulokset osoittivat, että muotoiluajattelu on hyödyllinen menetelmä artistin identiteetin, vision ja suunnitelmien muodostamisessa. Tutkimuksen mukaan design sprint voi olla kuitenkin haastava metodi äänitteen tekniseen tuotantoon.
Työn lopussa käydään läpi mitkä asiat toimivat design sprintillä musiikkituotantoa edistävällä tavalla ja mitkä asiat olivat ongelmallisia. Johtopäätökset osoittivat, että muotoiluajattelu voi olla musiikkituotannossa hyödyllinen metodi artistin vision kartoittamisessa, tavoitteiden ja suunnitelmien muodostamisessa sekä taiteellisen työn ideoinnissa.