Bloggaaminen ratsastusharrastuksen tukena
Müller, Oona (2014)
Müller, Oona
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405137701
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405137701
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tarkastellaan blogikirjoittamisen hyödyntämistä ratsastusharrastuksen tukena. Työn tarkoituksena on selvittää itsereflektion, voimaantumisen sekä yhteisöllisyyden teorioiden pohjalta, voiko blogikirjoittamisesta olla konkreettista hyötyä blogin kirjoittajan ratsastusharrastukselle. Aihetta käsitellään sekä kirjallisuuden että blogikirjoittajille tehdyn verkossa toteutetun kyselyn pohjalta.
Työn tavoitteena on antaa lukijalle tietoa blogeista sekä blogikirjoittamisen käytöstä oppimisen työkaluna. Opinnäytetyössä käsitellään blogeja, itsereflektiota, voimaantumista, yhteisöllisyyttä, ratsastusta harrastuksena sekä blogikirjoittamisen tarjoamia hyötyjä kirjoittajan ratsastusharrastukselle.
Opinnäytetyöstä rajataan pois blogin sisällöllisen rakenteen ja kirjoitusasun lähempi tarkastelu. Tutkittavat blogikirjoittajat on rajattu vain ratsastusta harrastaviin. Työssä ei oteta kantaa blogin lukijan näkökulmaan siitä, tarjoaako blogin lukeminen tukea lukijan ratsastusharrastukselle.
Opinnäytetyö koostuu rakenteellisesti neljästä eri osa-alueesta. Luvussa kaksi syvennytään internetin ja blogin historiaan sekä blogin perusteisiin. Luvussa kolme hahmotellaan teorioita, joiden pohjalta työssä on tarkoitus tarkastella blogikirjoittamisen käyttöä harrastuksen tukena. Luvussa neljä esittelyssä on opinnäytetyötä varten verkossa toteutettu kyselytutkimus sekä siitä saadut tulokset. Luvussa viisi tehdään katsaus Suomen ratsastuskulttuuriin niin harrastuksen kuin blogien muodossa.
Opinnäytetyön ja sen pohjalta toteutetun kyselyn perusteella voidaan todeta blogikirjoittamisen toimivan itsereflektion sekä voimaantumisen välineenä. Ratsastusta harrastavan bloggaajan on mahdollista soveltaa blogia oppimisen ja kehittymisen työkaluna.
Työn tavoitteena on antaa lukijalle tietoa blogeista sekä blogikirjoittamisen käytöstä oppimisen työkaluna. Opinnäytetyössä käsitellään blogeja, itsereflektiota, voimaantumista, yhteisöllisyyttä, ratsastusta harrastuksena sekä blogikirjoittamisen tarjoamia hyötyjä kirjoittajan ratsastusharrastukselle.
Opinnäytetyöstä rajataan pois blogin sisällöllisen rakenteen ja kirjoitusasun lähempi tarkastelu. Tutkittavat blogikirjoittajat on rajattu vain ratsastusta harrastaviin. Työssä ei oteta kantaa blogin lukijan näkökulmaan siitä, tarjoaako blogin lukeminen tukea lukijan ratsastusharrastukselle.
Opinnäytetyö koostuu rakenteellisesti neljästä eri osa-alueesta. Luvussa kaksi syvennytään internetin ja blogin historiaan sekä blogin perusteisiin. Luvussa kolme hahmotellaan teorioita, joiden pohjalta työssä on tarkoitus tarkastella blogikirjoittamisen käyttöä harrastuksen tukena. Luvussa neljä esittelyssä on opinnäytetyötä varten verkossa toteutettu kyselytutkimus sekä siitä saadut tulokset. Luvussa viisi tehdään katsaus Suomen ratsastuskulttuuriin niin harrastuksen kuin blogien muodossa.
Opinnäytetyön ja sen pohjalta toteutetun kyselyn perusteella voidaan todeta blogikirjoittamisen toimivan itsereflektion sekä voimaantumisen välineenä. Ratsastusta harrastavan bloggaajan on mahdollista soveltaa blogia oppimisen ja kehittymisen työkaluna.