Analytiikan hyödyntäminen pienyrityksen markkinoinnissa
Tuukkanen, Alisa (2022)
Tuukkanen, Alisa
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022051910411
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022051910411
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää, miten pienyrittäjät ovat itse hyödyntäneet web-analytiikkaa markkinoinnin kehittämisen tukena. Tarkempana tarkastelun kohteena ovat digialan pienyrittäjät, joilla on yksi tai useampi verkkokurssi, jonka markkinointi ja lanseeraus tapahtuu digimarkkinoinnin kanavissa.
Digimarkkinoinnin toimivuutta voidaan tarkastella web-analytiikan avulla, sillä kaikista digimarkkinoinnin kanavista, kuten nettisivuilta, sosiaalisesta mediasta ja sähköpostimarkkinoinnista, on saatavilla jonkinlaista analytiikkadataa. Analytiikkadatan avulla voidaan seurata, kuinka kävijät eli potentiaaliset asiakkaat toimivat ja sitoutuvat sisältöön. Jos analytiikkadatan luvut näyttävät heikoilta, on aika tehdä muutoksia markkinointistrategiaan.
Tutkimus on kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus. Lähdeainestona on hyödynnetty aiheeseen liittyvää kirjallisuutta sekä artikkeleita. Tutkimusmenetelmä on teemahaastattelu. Haastatteluissa haastatellaan kolmea pienyrittäjää, joilla on yksi tai useampi verkkokurssi, jota he markkinoivat omissa kanavissaan. Haastattelujen avulla selvitetään, miten kyseiset pienyrittäjät ovat hyödyntäneet analytiikkaa verkkokurssiensa markkinoinnin ja lanseerauksen kehityksessä vai ovatko hyödyntäneet ollenkaan.
Tutkimuksessa selvisi, että kaikki haastateltavat pienyrittäjät ovat hyödyntäneet analytiikkaa vähintään yleisellä tasolla, esimerkiksi seuraamalla nettisivujen kävijämääriä sekä sähköpostimarkkinoinnin avaus- ja klikkausprosentteja. Yksi yrittäjistä oli tehnyt myös A/B-testausta maksetussa mainonnassa sekä myyntisivuilla, jonka tuloksia pystytään seuraamaan suoraan analytiikkadatasta. Analytiikkadatan hyödyntämistä pidettiin helppona, mutta haasteeksi koettiin aloittamisen vaikeus, sekä yleispätevän tiedon vähäinen saatavuus.
Digimarkkinoinnin toimivuutta voidaan tarkastella web-analytiikan avulla, sillä kaikista digimarkkinoinnin kanavista, kuten nettisivuilta, sosiaalisesta mediasta ja sähköpostimarkkinoinnista, on saatavilla jonkinlaista analytiikkadataa. Analytiikkadatan avulla voidaan seurata, kuinka kävijät eli potentiaaliset asiakkaat toimivat ja sitoutuvat sisältöön. Jos analytiikkadatan luvut näyttävät heikoilta, on aika tehdä muutoksia markkinointistrategiaan.
Tutkimus on kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus. Lähdeainestona on hyödynnetty aiheeseen liittyvää kirjallisuutta sekä artikkeleita. Tutkimusmenetelmä on teemahaastattelu. Haastatteluissa haastatellaan kolmea pienyrittäjää, joilla on yksi tai useampi verkkokurssi, jota he markkinoivat omissa kanavissaan. Haastattelujen avulla selvitetään, miten kyseiset pienyrittäjät ovat hyödyntäneet analytiikkaa verkkokurssiensa markkinoinnin ja lanseerauksen kehityksessä vai ovatko hyödyntäneet ollenkaan.
Tutkimuksessa selvisi, että kaikki haastateltavat pienyrittäjät ovat hyödyntäneet analytiikkaa vähintään yleisellä tasolla, esimerkiksi seuraamalla nettisivujen kävijämääriä sekä sähköpostimarkkinoinnin avaus- ja klikkausprosentteja. Yksi yrittäjistä oli tehnyt myös A/B-testausta maksetussa mainonnassa sekä myyntisivuilla, jonka tuloksia pystytään seuraamaan suoraan analytiikkadatasta. Analytiikkadatan hyödyntämistä pidettiin helppona, mutta haasteeksi koettiin aloittamisen vaikeus, sekä yleispätevän tiedon vähäinen saatavuus.