Markkinointisuunnitelma luontoalan yritykselle : RetkiSaimaa Oy
Lundberg, Erika (2022)
Lundberg, Erika
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022051910600
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022051910600
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda käytännöllinen markkinointisuunnitelma RetkiSaimaa Oy:lle. Työn aihe valikoitui helposti, sillä yrityksellä ei ollut vielä olemassa olevaa markkinointisuunnitelmaa. Tavoitteena oli saada RetkiSaimaan markkinointiin kuluvaa aikaa vähennettyä ja kehittää markkinointia nykyistä johdonmukaisemmaksi ja tehokkaammaksi. RetkiSaimaa on Etelä-Karjalassa toimiva luontoalan yritys, joka tarjoaa monipuolisesti erilaisia luontoaktiviteetteja yksityis- ja yritysryhmille. RetkiSaimaalla on lisäksi myös välinevuokraus, josta saa vuokrattua retkeilyvälineitä omille retkille.
Raportti alkaa toimeksiantajan ja toimialan esittelyllä, jonka jälkeen siirrytään opinnäytetyön teoriaosuuteen. Teoriaosuudessa käsitellään digitaalista liiketoimintaa, johon sisältyy myös erilaiset mediatilat ja verkkosivujen hakukoneoptimointi. Tämän jälkeen syvennytään digitaaliseen markkinointiin, joka sisältää yrityksen verkkosivut, sisältömarkkinoinnin ja sosiaalisen median kanavien hyödyntämisen markkinoinnissa. Tietoperustana on käytetty monipuolisesti erilaisia verkko- ja kirjalähteitä.
Markkinointisuunnitelma koostuu P.R. Smithin luoman SOSTAC-mallin mukaisesti kuudesta eri vaiheesta. Ensin analysoitiin yrityksen markkinoinnin nykytilannetta, jonka jälkeen luotiin tulevaksi vuodeksi konkreettiset ja realistiset tavoitteet. Näiden jälkeen suunniteltiin strategia ja sen yksityiskohdat, joita noudattamalla on mahdollista saavuttaa asetetut tavoitteet. Viimeiseksi mietittiin tavoitteiden kautta perusteltavissa olevat markkinoinnin toimenpiteet ja niiden toimivuuden seurantaan liittyvät keinot.
Opinnäytetyön tuotoksena on markkinointisuunnitelma ja konkreettinen markkinoinnin vuosikello, jonka pohjalta toimeksiantajan on hyvä lähteä kehittämään markkinointiaan haluamaansa suuntaan. Konkreettisia toimenpiteitä ovat muun muassa sosiaalisen median julkaisujen suunnitteleminen ja ajastaminen sekä eri julkaisuajankohtien kokeileminen.
Raportti alkaa toimeksiantajan ja toimialan esittelyllä, jonka jälkeen siirrytään opinnäytetyön teoriaosuuteen. Teoriaosuudessa käsitellään digitaalista liiketoimintaa, johon sisältyy myös erilaiset mediatilat ja verkkosivujen hakukoneoptimointi. Tämän jälkeen syvennytään digitaaliseen markkinointiin, joka sisältää yrityksen verkkosivut, sisältömarkkinoinnin ja sosiaalisen median kanavien hyödyntämisen markkinoinnissa. Tietoperustana on käytetty monipuolisesti erilaisia verkko- ja kirjalähteitä.
Markkinointisuunnitelma koostuu P.R. Smithin luoman SOSTAC-mallin mukaisesti kuudesta eri vaiheesta. Ensin analysoitiin yrityksen markkinoinnin nykytilannetta, jonka jälkeen luotiin tulevaksi vuodeksi konkreettiset ja realistiset tavoitteet. Näiden jälkeen suunniteltiin strategia ja sen yksityiskohdat, joita noudattamalla on mahdollista saavuttaa asetetut tavoitteet. Viimeiseksi mietittiin tavoitteiden kautta perusteltavissa olevat markkinoinnin toimenpiteet ja niiden toimivuuden seurantaan liittyvät keinot.
Opinnäytetyön tuotoksena on markkinointisuunnitelma ja konkreettinen markkinoinnin vuosikello, jonka pohjalta toimeksiantajan on hyvä lähteä kehittämään markkinointiaan haluamaansa suuntaan. Konkreettisia toimenpiteitä ovat muun muassa sosiaalisen median julkaisujen suunnitteleminen ja ajastaminen sekä eri julkaisuajankohtien kokeileminen.
