Kohti omaa ääntäni : taiteellinen tutkimus oman äänen ja liikkeen yhdistämisestä
Huusman, Hilppa (2022)
Huusman, Hilppa
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022051910570
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022051910570
Tiivistelmä
Kohti omaa ääntäni on Hilppa Huusmanin taiteellinen opinnäytetyö, jonka ensiesitys tapahtui Kuopiossa ITAK- näyttämöllä 15.3.2022 osana Lähtölaukaus 2022 -tanssifestivaalia. Opinnäytetyö tutki tekijänsä oman äänen ja liikkeen yhdistämistä ja niiden mahdollisuuksia tukea toisiaan. Opinnäytetyöprosessin läh-tökohtana toimi tutustuminen äänen toimintaan ja sen harjoitteleminen siihen tarkoitettujen valmiiden oppaiden avulla. Opinnäytetyön tavoitteena oli tukea tekijänsä ammatillista kasvua kokonaisvaltaisena tanssin tekijänä.
Tämä taiteellinen opinnäytetyö hyödynsi taiteellisen tutkimuksen periaatetta ja koostui valitun aiheen tutkimisesta sekä sen pohjalta taiteellisen teoksen tekemisestä. Prosessi perustui kokemuksellisuuteen ja intuition seuraamiseen. Menetelminä opinnäytetyössä käytettiin tiedon keruuta, itsensä havainnointia ja improvisaatioon pohjautuvia kokeilua. Toteutunut teos oli sooloteos, jossa Hilppa Huusman toimi tanssija-na sekä koreografina. Tässä opinnäytetyön kirjallisessa osuudessa käydään läpi taiteellisen opinnäytetyön lähtökohdat ja sen viitekehys. Kirjallinen osuus avaa opinnäytetyön prosessia sekä toteutunutta teosta ja näiden myötä esiin nousseita havaintoja.
Opinnäytetyöprosessi kehitti tekijälleen uuden praktiikan lähestyä ja harjoittaa tanssia. Taiteellisen opin-näytetyön tekeminen vahvisti ja kirkasti Huusmanin identiteettiä tanssin tekijänä. Prosessin myötä esiin nousi jatkotutkimuksen mahdollisuuksia sekä intoa jatkaa aiheen parissa myös tämän prosessin jälkeen. Kohti omaa ääntäni is an artistic thesis by Hilppa Huusman which premiered in the Lähtölaukaus 2022 dance festival at ITAK- stage in Kuopio on March 15, 2022. The artistic thesis examines combining of the author’s own voice and movement and their possibilities to support each other. The starting point to this thesis process was to familiarize oneself with the function of the voice and practice it with practical guides made for that purpose. The aim of this thesis was to support its author’s professional growth as a compre-hensive dance maker.
This artistic thesis exploited the principals of artistic research and consisted of exploration of the subject and a performance based on that exploration. The process was based on experiment and intuition. The methods used in this thesis were collection of information, the authors’ own observations on herself and improvisation-based experiments. The performance was a solo work where Hilppa Huusman was the dancer and choreographer. This is the written part of the thesis, and it will go through the baselines and the framework of the artistic thesis. The written part opens the process and the final work and the observations that came up during this artistic thesis process.
The thesis process developed a new praxis for the author to approach and practice dance. The artistic the-sis affirmed and clarified Hilppa Huusman’s identity as a dance maker. During the process possibilities for further research and author’s enthusiasm to continue with this subject after this process emerged.
Tämä taiteellinen opinnäytetyö hyödynsi taiteellisen tutkimuksen periaatetta ja koostui valitun aiheen tutkimisesta sekä sen pohjalta taiteellisen teoksen tekemisestä. Prosessi perustui kokemuksellisuuteen ja intuition seuraamiseen. Menetelminä opinnäytetyössä käytettiin tiedon keruuta, itsensä havainnointia ja improvisaatioon pohjautuvia kokeilua. Toteutunut teos oli sooloteos, jossa Hilppa Huusman toimi tanssija-na sekä koreografina. Tässä opinnäytetyön kirjallisessa osuudessa käydään läpi taiteellisen opinnäytetyön lähtökohdat ja sen viitekehys. Kirjallinen osuus avaa opinnäytetyön prosessia sekä toteutunutta teosta ja näiden myötä esiin nousseita havaintoja.
Opinnäytetyöprosessi kehitti tekijälleen uuden praktiikan lähestyä ja harjoittaa tanssia. Taiteellisen opin-näytetyön tekeminen vahvisti ja kirkasti Huusmanin identiteettiä tanssin tekijänä. Prosessin myötä esiin nousi jatkotutkimuksen mahdollisuuksia sekä intoa jatkaa aiheen parissa myös tämän prosessin jälkeen.
This artistic thesis exploited the principals of artistic research and consisted of exploration of the subject and a performance based on that exploration. The process was based on experiment and intuition. The methods used in this thesis were collection of information, the authors’ own observations on herself and improvisation-based experiments. The performance was a solo work where Hilppa Huusman was the dancer and choreographer. This is the written part of the thesis, and it will go through the baselines and the framework of the artistic thesis. The written part opens the process and the final work and the observations that came up during this artistic thesis process.
The thesis process developed a new praxis for the author to approach and practice dance. The artistic the-sis affirmed and clarified Hilppa Huusman’s identity as a dance maker. During the process possibilities for further research and author’s enthusiasm to continue with this subject after this process emerged.