Peräpohjolan Opiston mainetutkimus
Pentinsaari, Emilia (2022)
Pentinsaari, Emilia
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022051910455
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022051910455
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin Peräpohjolan Opiston ja sen ohessa toimivan Joentalon mainetta erityisesti Meri-Lapin alueella. Tutkimuksessa selvitettiin, millainen mielikuva alueen ihmisillä on Opiston ja Joentalon toiminnasta. Lisäksi selvitettiin, mitkä heidän tarjoamat palvelut olivat ihmisille ennalta tuttuja, ja mitä kautta nämä palvelut olivat tulleet tutuksi.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa tutustuttiin maineen, yrityskuvan, brändin ja markkinointiviestinnän teoriaan. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisella tutkimusmenetelmällä ja tietoa kerättiin Webropolilla luodun kyselylomakkeen avulla. Kyselylomaketta julkaistiin Peräpohjolan Opiston Facebookissa ja Instagramissa sekä Meri-Lapin Facebook-ryhmässä. Kyselyyn vastasi yhteensä 104 henkilöä.
Tutkimuksessa selvisi, että Peräpohjolan Opisto tunnetaan alueella kohtalaisen hyvin ja sen tunnettuus perustuu omaan tai tuttavan kokemukseen palveluista. Opistoa on tavattu sekä sosiaalisen median että paikallislehtien välityksellä. Jo-entalon tunnettuus puolestaan oli selvästi heikompi. Mielikuvat molemmista olivat suurimmilta osin joko positiivisia tai neutraaleja. Tutkimuksesta saatujen vas-tausten perusteella Opistoa ja Joentaloa pidetään hyvän palvelun omaavina, lämminhenkisinä paikkoina.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa tutustuttiin maineen, yrityskuvan, brändin ja markkinointiviestinnän teoriaan. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisella tutkimusmenetelmällä ja tietoa kerättiin Webropolilla luodun kyselylomakkeen avulla. Kyselylomaketta julkaistiin Peräpohjolan Opiston Facebookissa ja Instagramissa sekä Meri-Lapin Facebook-ryhmässä. Kyselyyn vastasi yhteensä 104 henkilöä.
Tutkimuksessa selvisi, että Peräpohjolan Opisto tunnetaan alueella kohtalaisen hyvin ja sen tunnettuus perustuu omaan tai tuttavan kokemukseen palveluista. Opistoa on tavattu sekä sosiaalisen median että paikallislehtien välityksellä. Jo-entalon tunnettuus puolestaan oli selvästi heikompi. Mielikuvat molemmista olivat suurimmilta osin joko positiivisia tai neutraaleja. Tutkimuksesta saatujen vas-tausten perusteella Opistoa ja Joentaloa pidetään hyvän palvelun omaavina, lämminhenkisinä paikkoina.