Nuorten työelämävalmiuksien kehittyminen: Sisällönanalyysi nuorille tarjottaviin ja työelämässä vaadittaviin työelämävalmiuksiin
Perkkiö, Tuija (2022)
Perkkiö, Tuija
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052010656
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052010656
Tiivistelmä
Työelämävalmiudet takaavat nuorille mahdollisuuden rakentaa tuleva työelämä ja ura kestävälle ja mielekkäälle pohjalle. Työelämävalmiuksien hallitsemisen päämääränä on työelämän ja uran rakentuminen niin, että työ olisi osa kokonaisvaltaista hyvinvointia. Tässä opinnäytetyössä tarkastellaan, millaisia työelämävalmiuksia ja osaamistarpeita tulevaisuuden työelämä edellyttää, ja millaisia työelämävalmiuksia nuorille tarjotaan peruskoulun opetussuunnitelman perusteiden pohjalta. Opinnäytetyö on toteutettu osana Oulun ammattikorkeakoulun Peruskoulunsa päättävien opiskelijoiden työelämävalmiuksien kehittäminen -hanketta.
Opinnäytetyön keskeinen tavoite oli analysoida, kohtaavatko peruskoulun tarjoamat ja tulevaisuuden työelämässä vaadittavat työelämävalmiudet, ja mihin työelämävalmiuksien kehittämisen osa-alueisiin POTKE-valmennuksissa voisi keskittyä. Aineistoina opinnäytetyössä käytettiin Peruskoulun opetussuunnitelman perusteita sekä kahta tulevaisuuden työelämää kartoittavaa raporttia, jotka käsittelevät skenaarioita työn tulevaisuudesta. Nämä raportit olivat Sitran julkaisema, ajatushautomo Demos Helsingin vuoden 2017 raportti ”Työ 2040. Skenaarioita työn tulevaisuudesta” sekä Työterveyslaitoksen vuonna 2020 laatima julkaisu ”Hyvinvointia työstä 2030-luvulla. Skenaarioita suomalaisen työelämän kehityksestä”.
Opinnäytetyön kantavana analyysimenetelmänä oli laadullinen sisällönanalyysi. Aineistoja analysoitiin luokittelevan sisällönanalyysin sekä tyyppi- eli luonnehdinta-analyysin keinoin. Aineistot yhdistettiin hermeneuttisella otteella, ja analysointia toteutettiin abduktiivisen päättelyn logiikalla.
Opetussuunnitelman perusteet ohjaavat kouluympäristöä ja opetusta laaja-alaiseen oppimiseen ja yleisten työelämävalmiuksien hallitsemiseen. Tulevaisuuden työelämä vaatii kuitenkin rakenteellisia muutoksia myös opetussuunnitelmaan työtehtävien monimuotoistumisen ja ammattirakenteiden muutosten vuoksi. Tulevaisuuden työelämä ohjaa nuoria itseohjautuvuuteen sekä oman elämän ja uran tasapainon hallitsemiseen. POTKEn työelämävalmennusten tulee keskittyä tiedon välittämiseen tulevaisuuden työelämän osaamistarpeista ja mahdollisuuksista. Työelämävalmennusten tulisi pohjautua ilon ja motivaation rakentamiseen oppimista ja tulevaisuuden työelämää kohtaan. Keskeisellä sijalla työelämävalmiuksissa ovat metataitojen hallitseminen sekä resilienssi. Vuorovaikutusta ylläpitävät ja lisäävät työskentelymetodit sekä yhteistyö eri toimijoiden välillä pohjaavat nuoren tulevaisuutta kohti omien kiinnostusten, motivaation ja vahvuuksien rakentamaa työelämää ja uraa sekä kokonaisvaltaista hyvinvointia.
Opinnäytetyön keskeinen tavoite oli analysoida, kohtaavatko peruskoulun tarjoamat ja tulevaisuuden työelämässä vaadittavat työelämävalmiudet, ja mihin työelämävalmiuksien kehittämisen osa-alueisiin POTKE-valmennuksissa voisi keskittyä. Aineistoina opinnäytetyössä käytettiin Peruskoulun opetussuunnitelman perusteita sekä kahta tulevaisuuden työelämää kartoittavaa raporttia, jotka käsittelevät skenaarioita työn tulevaisuudesta. Nämä raportit olivat Sitran julkaisema, ajatushautomo Demos Helsingin vuoden 2017 raportti ”Työ 2040. Skenaarioita työn tulevaisuudesta” sekä Työterveyslaitoksen vuonna 2020 laatima julkaisu ”Hyvinvointia työstä 2030-luvulla. Skenaarioita suomalaisen työelämän kehityksestä”.
Opinnäytetyön kantavana analyysimenetelmänä oli laadullinen sisällönanalyysi. Aineistoja analysoitiin luokittelevan sisällönanalyysin sekä tyyppi- eli luonnehdinta-analyysin keinoin. Aineistot yhdistettiin hermeneuttisella otteella, ja analysointia toteutettiin abduktiivisen päättelyn logiikalla.
Opetussuunnitelman perusteet ohjaavat kouluympäristöä ja opetusta laaja-alaiseen oppimiseen ja yleisten työelämävalmiuksien hallitsemiseen. Tulevaisuuden työelämä vaatii kuitenkin rakenteellisia muutoksia myös opetussuunnitelmaan työtehtävien monimuotoistumisen ja ammattirakenteiden muutosten vuoksi. Tulevaisuuden työelämä ohjaa nuoria itseohjautuvuuteen sekä oman elämän ja uran tasapainon hallitsemiseen. POTKEn työelämävalmennusten tulee keskittyä tiedon välittämiseen tulevaisuuden työelämän osaamistarpeista ja mahdollisuuksista. Työelämävalmennusten tulisi pohjautua ilon ja motivaation rakentamiseen oppimista ja tulevaisuuden työelämää kohtaan. Keskeisellä sijalla työelämävalmiuksissa ovat metataitojen hallitseminen sekä resilienssi. Vuorovaikutusta ylläpitävät ja lisäävät työskentelymetodit sekä yhteistyö eri toimijoiden välillä pohjaavat nuoren tulevaisuutta kohti omien kiinnostusten, motivaation ja vahvuuksien rakentamaa työelämää ja uraa sekä kokonaisvaltaista hyvinvointia.