Asiakkaan tunteminen pankkisääntelyn näkökulmasta - Opas uudelle työntekijälle
Manninen, Petra (2022)
Manninen, Petra
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052010673
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052010673
Tiivistelmä
Tämä on toiminnallinen opinnäytetyö, jonka produktina tuotettiin opas asiakkaan tuntemisesta ja tunnistamisesta. Opas on suunnattu uusien työntekijöiden perehtymisen tueksi. Työn tavoitteena oli tuottaa helppolukuinen opas, johon on koottu yksinkertaistetusti ja tiivistetysti asiakkaan tuntemisen ja tunnistamisen kannalta keskeiset asiat. Produktilla pyrittiin helpottamaan uusien työntekijöiden perehtymistä asiaa käsitteleviltä osin. Työtä ei ole toteutettu toimeksiantona, mutta produktin tuottamisessa on mukailtu Osuuspankin toimintatapoja. Projekti on aloitettu syyskuussa 2021 ja saatu päätökseen toukokuussa 2022.
Raportti koostuu teoriaosuudesta, projektikuvauksesta sekä pohdinnasta. Teoriaosuus on jaettu kahteen kappaleeseen. Ensimmäinen kappale käsittelee pankkitoiminnan rakennetta, sen historiaa ja pankkitoimintaa asiakasrajapinnassa Suomessa. Toisessa kappaleessa tutustutaan päivittäispankkitoiminnan sääntelyyn. Kappale on jaettu kahteen suurempaan kokonaisuuteen, jotka ovat asiakkaan tunteminen sekä riskienhallinta. Teorian tuottamisessa on tutustuttu lainsäädäntöön, kirjallisuuteen ja verkkolähteisiin.
Tuotoksena syntyi 20-sivuinen opas uudelle työntekijälle asiakkaan tuntemisesta ja tunnistamisesta. Opas on tehty perehdytystä tukevaksi. Produkti on nimeltään Opas uudelle työntekijälle – asiakkaan tuntemisen ABC. Opas on tuotettu PowerPoint-ohjelmalla. Oppaan aiheeksi on rajattu henkilöllisyyden todentaminen, asiakkaan tunteminen, poliittinen vaikutusvaltaisuus, ulkomainen verovelvollisuus sekä rahanpesu ja terrorismin rahoittaminen.
Raportti koostuu teoriaosuudesta, projektikuvauksesta sekä pohdinnasta. Teoriaosuus on jaettu kahteen kappaleeseen. Ensimmäinen kappale käsittelee pankkitoiminnan rakennetta, sen historiaa ja pankkitoimintaa asiakasrajapinnassa Suomessa. Toisessa kappaleessa tutustutaan päivittäispankkitoiminnan sääntelyyn. Kappale on jaettu kahteen suurempaan kokonaisuuteen, jotka ovat asiakkaan tunteminen sekä riskienhallinta. Teorian tuottamisessa on tutustuttu lainsäädäntöön, kirjallisuuteen ja verkkolähteisiin.
Tuotoksena syntyi 20-sivuinen opas uudelle työntekijälle asiakkaan tuntemisesta ja tunnistamisesta. Opas on tehty perehdytystä tukevaksi. Produkti on nimeltään Opas uudelle työntekijälle – asiakkaan tuntemisen ABC. Opas on tuotettu PowerPoint-ohjelmalla. Oppaan aiheeksi on rajattu henkilöllisyyden todentaminen, asiakkaan tunteminen, poliittinen vaikutusvaltaisuus, ulkomainen verovelvollisuus sekä rahanpesu ja terrorismin rahoittaminen.