Digitaalisen markkinoinnin suunnittelu ja toteutus
Kyllönen, Aleksi; Tuunainen, Juuso (2022)
Kyllönen, Aleksi
Tuunainen, Juuso
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052010862
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052010862
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli suunnitella ja toteuttaa digimarkkinointisuunnitelma Vaajakosken
Hyvinvointipalveluille. Vaajakosken Hyvinvointipalvelut on hieronta- ja hyvinvointipalveluja tuottava
mikroyritys Jyväskylän pohjoisosassa. Ennen opinnäytetyöprojektia toimeksiantajalla oli käytössä Facebook-
sivut, mutta siellä ei aktiivisesti markkinoitu.
Opinnäytetyö on toiminnallinen kehitysprojekti ja tutkimus suoritettiin kvalitatiivisin menetelmin. Tutkimusai-
neistoa kerättiin vertailuanalyysilla ja haastattelimme Vaajakosken Hyvinvointipalveluiden yrittäjää
puolistrukturoidulla haastattelulla saadaksemme tietoa hänen tavoitteistaan markkinoinnin suhteen.
Päätimme yhdessä, että opinnäytetyössä keskitymme kehittämään Instagram- ja Facebook-markkinointia.
Teoreettisessa viitekehyksessä käydään läpi digitalisaatiota, digitaalista markkinointia, asiakasprofiilia,
sosiaalisen median markkinointia, hakukonemarkkinointia ja markkinoinnin mittaamista.
Tutkimuskysymyksenä oli tuottaa sosiaalisen median markkinointia yksityisyrittäjälle ja täten kasvattaa
yrittäjän asiakasmääriä ja kassavirtaa. Tutkimuskysymyksen ratkaisemiseksi suunnittelimme ja toteutimme
markkinointikampanjan, jonka jälkeen analysoimme, miten se on vaikuttanut yrittäjän näkyvyyteen
sosiaalisessa mediassa, verkkosivujen käyntimääriin sekä kassavirtaan.
Laadimme markkinointisuunnitelmamme SMART-mallin perusteella. Suunnittelimme yhteistyössä yrittäjän
kanssa, mitä palveluita mainostamme maksetusti ja mitä sisältöä julkaisemme pelkästään orgaanisesti.
Markkinointikampanjan päätyttyä analysoimme tulokset ja teimme niiden sekä yrittäjän keräämän tiedon
perusteella lopputulokset. Tavoitteenamme oli se, että yrittäjä voi työmme jälkeen itsenäisesti jatkaa
sosiaalisen median markkinointia.
Hyvinvointipalveluille. Vaajakosken Hyvinvointipalvelut on hieronta- ja hyvinvointipalveluja tuottava
mikroyritys Jyväskylän pohjoisosassa. Ennen opinnäytetyöprojektia toimeksiantajalla oli käytössä Facebook-
sivut, mutta siellä ei aktiivisesti markkinoitu.
Opinnäytetyö on toiminnallinen kehitysprojekti ja tutkimus suoritettiin kvalitatiivisin menetelmin. Tutkimusai-
neistoa kerättiin vertailuanalyysilla ja haastattelimme Vaajakosken Hyvinvointipalveluiden yrittäjää
puolistrukturoidulla haastattelulla saadaksemme tietoa hänen tavoitteistaan markkinoinnin suhteen.
Päätimme yhdessä, että opinnäytetyössä keskitymme kehittämään Instagram- ja Facebook-markkinointia.
Teoreettisessa viitekehyksessä käydään läpi digitalisaatiota, digitaalista markkinointia, asiakasprofiilia,
sosiaalisen median markkinointia, hakukonemarkkinointia ja markkinoinnin mittaamista.
Tutkimuskysymyksenä oli tuottaa sosiaalisen median markkinointia yksityisyrittäjälle ja täten kasvattaa
yrittäjän asiakasmääriä ja kassavirtaa. Tutkimuskysymyksen ratkaisemiseksi suunnittelimme ja toteutimme
markkinointikampanjan, jonka jälkeen analysoimme, miten se on vaikuttanut yrittäjän näkyvyyteen
sosiaalisessa mediassa, verkkosivujen käyntimääriin sekä kassavirtaan.
Laadimme markkinointisuunnitelmamme SMART-mallin perusteella. Suunnittelimme yhteistyössä yrittäjän
kanssa, mitä palveluita mainostamme maksetusti ja mitä sisältöä julkaisemme pelkästään orgaanisesti.
Markkinointikampanjan päätyttyä analysoimme tulokset ja teimme niiden sekä yrittäjän keräämän tiedon
perusteella lopputulokset. Tavoitteenamme oli se, että yrittäjä voi työmme jälkeen itsenäisesti jatkaa
sosiaalisen median markkinointia.