Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Nuorten motivointi kesätöiden hakuun Instagramin tarinaviestinnän avulla

Nikumatti, Jenni; Nikkinen, Charlotte (2022)

 
Avaa tiedosto
Nikkinen_Nikumatti.pdf (2.320Mt)
Lataukset: 


Nikumatti, Jenni
Nikkinen, Charlotte
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052010888
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia Instagram-tarinaviestinnän toimivuutta nuorten kesätyönhaun tukemisessa. Työ toteutettiin Oulun ammattikorkeakoulun POTKE-hankkeelle. Hankkeen tarkoituksena on aktivoida ja motivoida nuoria kesätöiden hakuun. Toteutimme opinnäytetyössä kampanjan POTKE-hankkeen Instagram-tilin tarinaosioon. Tavoitteenamme oli saada Instagram-tilille lisää kohderyhmää vastaavia seuraajia ja selvittää, minkälainen sisältö motivoi nuoria.

Opinnäytetyö on toiminnallinen opinnäytetyö, jossa hyödynnettiin kvalitatiivisia ja kvantitatiivisia tutkimusmenetelmiä. Kampanjan suunnittelussa hyödynsimme benchmarkingia, keräsimme aineistoa puolistrukturoiduilla haastatteluilla ja analysoimme kampanjan onnistumista Instagramista saadulla analytiikalla ja palautteilla. Opinnäytetyö koostui teoreettisesta viitekehyksestä, kampanjan suunnittelusta, toteutuksesta ja tulosten analysoinnista. Teoreettinen viitekehys muodostui motivaatiosta, sosiaalisesta mediasta ja sen markkinoinnista, sekä työelämätaidoista. Tietoperusta muodosti pohjan kampanjan suunnittelulle ja toteutukselle.

Opinnäytetyön tulokset muodostuvat Instagramin analytiikasta ja palautteista, haastattelujen tuloksista ja benchmarkingista. Tutkimustuloksista selviää, että Instagram-tarinat toimivat yhdessä kuvasyötteen kanssa, mutta ensisijaisesti Instagramissa tulisi panostaa kuvasyötteeseen. Tulosten perusteella Instagram-tarinoissa nuoria motivoi eniten osallistava sisältö ja lyhyet tarinat, jotka säilyttävät mielenkiinnon. Instagram-tilille saatiin lisää kohderyhmää vastaavia seuraajia, mutta tulokset eivät yltäneet tavoitteisiin asti. Saatujen palautteiden ja havaintojen perusteella kampanja oli kokonaisuudessaan onnistunut.

Kehittämiskohteiksi havaittiin kuvasyötteen ja tarinoiden yhteneväisyys ja julkaisujen aiheet. Näitä voisi kehittää luomalla kuvasyötteelle ja tarinoille yhteisen julkaisukalenterin, jossa kohteilla olisi yksi julkaisuvastaava. Julkaisujen aiheissa voisi tulevaisuudessa panostaa enemmän motivoiviin ja osallistaviin sisältöihin.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste